چکیده:
نه تنها در ایران،بلکه در سایر نقاط جهان نیز دانشگاهها به علت وجود عرضه زیاد به تدریج با تقاضای کمتری روبرو میشوند.این ویژگی با افزایش روز افزون مراکز آموزش عالی به تدریج به مراحل بحرانی خود خواهد رسید.اما فزونی جمعیت در برخی از کشورها و نیز پدیده مهاجرت،از سوی دیگر،شناسائی عوامل موثر بر مکانیابی جهت تاسیس مراکز آموزش عالی و ینز استراتژیهای تاسیس،توسعه،و یا تمرکز،تفکر استراتژیستهای سطح عالی دانشگاه را به خود مشغول کرده است. الگوریتمهای ریاضی مطرح شده در ادبیات پژوهش عملیاتی اغلب با شاخصهای کمی درگیر بوده،و از طرفی تعداد قلیل این شاخصها فضای عملیاتی بودن آن را تا حد زیادی کاهش میداده،و نیز غالبا هدف آن بهینهسازی مکان استقرار بوده است. در این مقاله با استفاده از یک متدولوژی تصمیمگیری گروهی سعی شده تا با افزایش تعداد شاخصها و نیز وجود همزمان تعداد شاخصهای کمی و کیفی از یک سو و پیدا کردن حد اکثر رضایت تصمیم گیرندگان به جای بهینهسازی از سوی دیگر به یک راه کار عملی دست پیدا کنیم.از آنجا که تعداد وجود دانشگاه و تفاوت در چگالی تراکم دانشگاه در استانهای مختلف کشور ایران به عنوان یک مساله مهم همسو با توسعه در ایران مطرح شده است و نیز تمایل دانشگاه آزاد اسلامی برای مطالعات علمی در این حوزه،مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده است.
خلاصه ماشینی:
"همسو با توسعه در ایران مطرح شده است و نیز تمایل دانشگاه آزاد اسلامی برای
مطالعات علمی در این حوزه،مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده است.
شناسائی عوامل موثر بر مکانیابی جهت تاسیس مراکز آموزش عالی و نیز استراتژی
توسعه سازمان فضایی آموزش عالی برای چه منظوری انجام میشود؟
توسعه سازمان فضایی آموزش عالی دارای اهداف بلندمدتی است که در ذیل به
ایجاد و توسعه مراکز آموزش عالی به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص
ایجاد توسعه مراکز آموزش عالی وابسته به دانشگاهها در شهرستانهای دارای
بهطور مثال،منطقه تهران به دلیل آمادگیهای نسبی آن از لحاظ امکانات و تجهیزات زیر بنایی،از بعد اقتصادی در ایجاد و توسعه مراکز آموزش عالی نیاز به
فضاهای توسعه یافته و در حال توسعه در مکانیابی و توسعه بخش آموزش عالی به
در بخش آموزش عالی را دارند به عنوان کانونهای محرک توسعه برای فعالیتهای
مکانیابی و سازماندهی فضایی بخش آموزش عالی موجب ایجاد یکپارچگی
مکانیابی و سازماندهی فضایی بخش آموزش عالی موجب ایجاد تعادل در
انتخاب صحیح مناطق استقرار مراکز آموزش عالی و حدود توسعه آنها
وجود و افزایش روزافزون تقاضای اجتماعی برای ورود به آموزش عالی میتواند
یکی از ارکان و عوامل اصلی توسعه به شمار میآید و ضروری است که برنامه ریزان، توجه و سرمایهگذاری لازم را به این بخش مبذول نمایند.
بر این اساس مکانیابی برای دانشگاهها را میتوان با توجه به تعریف فوق مانند
در این بخش با توجه به مباحث مطرح شده الگوریتم نهائی مکانیابی دانشگاهها ارائه
در این مطالعه دوگونه متفاوت از الگوریتمها برای مکانیابی ارائه شده است."