خلاصه ماشینی:
"اما به عقیدهء من اینگونه تعاریف مشخص و ثابت از بین رفته است،وانگهی نمیتوان گفت چونکه من تحقیقاتم را در زمینه مردمشناسی درباره فرهنگهای دیگر آغاز کردهام،ما دام العمر مردمشناس باقی میمانم،در حقیقت بر حسب موضوع،روش و مسائل مورد تحقیق است که در پی آن و حاصل تحقیق،پژوهنده میتواند خود را معرفی کند.
بالاندیه:در مرحله اولیه تحقیقاتم در آفریقا بیشتر توجه خود را به مسئله تغییر و تحول و دورهء انتقال آن جوامع در برابر جامعه و یا فرهنگ غرب معطوف نمودم چراکه مردمشناس قرن 20 نسبت به رشتهاش و آنچه تعلیم دیده است،وظیفه و مسئولیت دارد و این تکلیف مطالعهء تغییر و تحول عصر خود میباشد،پس تمام فکر خودم را روی این موضوعها متمرکز نمودم و پژوهشهای خودم را بر اساس مشکلات معاصر آفریقا برنامهریزی کردم.
آیتی:آیا چنین برداشتی از سنت و تجدد موجب ایجاد پایههای اولیه مردمشناسی1سیاسی شما نبوده است؟ بالاندیه:البته!به همین جهت کتاب مردمشناسی سیاسی به 15 زبان از جمله فارسی ترجمه و مورد استقبال همگان قرار گرفت،فکر میکنم علت اصلی استقبال از کتاب این بود که در محافل غرب پایان مکاتب نظری،ختم روستانشینی،پایان سیاست و مرگ ایدئولوژیها را تصدیق کرده بودند.
از دیگر ویژگیهای بالاندیه،به اعتقاد آقای نراقی سمینار مردمشناسی سیاسی مستعمرات وی در سوربن و مدرسه عالی علوم اجتماعی پاریس به مدت سی سال بود که در آن وی با درایت و ابتکار به دانشجویان غیر اروپایی مسئولیت شناخت چگونگی فرهنگ خود آنان را تعلیم میداد،یعنی نگاهی نوین نه به صورت یک غربی،بلکه کوشش ورزیدن در شناخت آداب و رسوم و فرهنگ و سیاست که حالت کهنه و بیثمر به خود گرفته بودند تا ارزش واقعی، حقیقی و هویتشان را بر آنها روشن کند."