چکیده:
در این پژوهش به منظور سنجش میزان تأثیر نشریات زرد در کاهش احساس امنیت و سلامت روانی زنان تهرانی،از بین دختران انشجو و دبیرستانی،زنان خانهدار و زنان کارمند،گروهی به حجم 0231 نفر مورد پرسوجو قرار گرفتند.نتیجه پرسوجو نشان داد که از 031(تقریبا 01 درصد)آن زنان به صورت مستمر یک یا چند نشریه از نشریات زرد را مطالعه میکنند.از همین روی آن 031 نفر به عنوان گروه آزمایشی انتخاب شدند.همچنین،از بین بقیه زنان و دختران(زنان و دخترانی که نشریات زرد را نمیخوانند)،031 نفر، به عنوان گروه مورد مقایسه،انتخاب گردیدند.سپس احساس امنیت و میزان سلامت روانی آزمودنیها دو گروه به ترتیب با استفاده از یک مقایس محقق ساخته دارای پایانی 0/98 و مقیاس استاندارد 09- Sel مورد سنجش قرار گرفت.دادههای حاصل با استفاده از آزمون آماری تی-تست2و به کمک نرمافزار کامپیوتری Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد که مطالعه نشریات زرد از یک سو میزان احساس امنیت زنان را تقلیل میدهد و از سوی دیگر سطح سلامت روانی را در برخی مؤلفههای مورد اندازهگیری کاهش میدهد.
خلاصه ماشینی:
"میانگین و انحراف معیار نمرات دو گروه در هریک از 8 مؤلفه(شاخص)احساس ناامنی محاسبه و در جدول زیر درج گردید: جدول شمارهی 5:میانگین و انحراف معیار دو گروه دو مؤلفههای احساس ناامنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که دادههای جدول بالا نشان میدهد میانگین نمرات گروه آزمایش (گروهی که به صورت مستمر مبادرت به مطالعه نشریات زرد مینمایند)در 6 مؤلفه از 8 مؤلفه مورد بررسی،بالاتر از حد«نسبتا زیاد»،و حتی در برخی موارد نزدیک خیلی زیاد،است.
جدول شمارهی 6:نتایج حاصل از اجرای آزمون تی برای مقایسه احساس ناامنی دو گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که دادههای جدول داده نشان میدهد t محاسبه شده(13/4- t )در سطح 0/10> P بزرگتر از t استاندارد(2/53- t )است.
جدول شمارهی 9:نتایج حاصل از اجرای آزمون t برای مقایسه عدم سلامت روانی دو گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که جدول بالا نشان میدهد میانگین نمرات گروه اول در شاخص کلی علائم مرضی1برابر 1/83 است درحالیکه میانگین گروه دوم 0/89 است بین این دو میانگین در سطح 0/10> P تفاوت معناداری وجود دارد.
این باور به نوبه خود زمینه را برای کشمشهای مستمر و لاینحل زناشویی فراهم میسازد و شگفت آنکه چنین زنانی در زمره مشتریان پروپا قرص نشریات زرد قرار میگیرند؛گویی همواره در پی آن هستند که با مطالعه نشریات زرد به شواهد متقنی در تأیید باورهای توهم آلود خود دست یابند!تأمل دریافتههای مربوط به رابطه نشریات زرد و عدم سلامت روانی، درستی این ادعا را آشکار میسازد،چون یافتههای آن بخش آشکار ساخت که میزان احساس پارانویا(سؤظن و عدم اطمینان به اطرافیان نزدیک)در زنانی که مشتری دائمی نشریات زرد هستند بیش از سایر زنان است."