چکیده:
آنچه در پی میآید،گفتاری است خلاصه و گذرا در خصوص جایگاه تاریخی/معرفتی عارف و شاعر سترگ جهان اسلام حکیم عطار نیشابوری به روایت دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی،طی گفتگویی که با استاد صورت گرفت،ایشان در پاسخ به پرسشهای مطرحشده،به بیان نقطه نظرات خود پرداخت و میزان بهرهمندی و تاثیرپذیری عطار از دو فلسفه مهم و مطرح ایران در آن عصر یعنی: حکمت مشاء و حکمت اشراق را تشریح نمود که تا امروز کمتر به آن پرداخته شده است و همچنین از تاثیرپذیری گسترده جلال الدین مولانا،خالق مثنوی معنوی از عطار نیشابوری نیز سخن به میان آورد.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) گفتگو عطار نیشابوری میان ابن سینا و مولانا کریم فیضی اشاره: آنچه در پی میآید،گفتاری است خلاصه و گذرا در خصوص جایگاه تاریخی/معرفتی عارف و شاعر سترگ جهان اسلام حکیم عطار نیشابوری به روایت دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی،طی گفتگویی که با استاد صورت گرفت،ایشان در پاسخ به پرسشهای مطرحشده،به بیان نقطه نظرات خود پرداخت و میزان بهرهمندی و تاثیرپذیری عطار از دو فلسفه مهم و مطرح ایران در آن عصر یعنی: حکمت مشاء و حکمت اشراق را تشریح نمود که تا امروز کمتر به آن پرداخته شده است و همچنین از تاثیرپذیری گسترده جلال الدین مولانا،خالق مثنوی معنوی از عطار نیشابوری نیز سخن به میان آورد.
اما در خصوص جایگاه و پایگاه و موضع وجودی عطار نیشابوری میان فلسفهء مشاء و اشراق به مفهوم مشاء سینوی و اشراق شیخ شهید حبش شهاب الدین سهروردی باید گفت:اگر فلسفه همان است که آثار ابن سینا نشان میدهد و اگر فلسفه اشراق نیز آن است که در مجموع آثار شهاب الدین سهروردی قابل مشاهده است،موضوع درخور بررسی و تأمل است.
در حقیقت،ابن سینا بعد از این که عمر خویش را بر سر فلسفه مشاء و منطق ارسطویی گذاشته است،تا به آن حد که مفصلترین منطق را،دستکم تا آن دوره در بخش منطق دایرهء المعارف«الشفا»به وجود آورده است،در آخرین سالهای عمر،به نحوهای از نظام معرفتی فوق العاده جالب دست یافته است که چه بسا در اثر ملاقات با ابو سعید ابو الخیر برای او حاصل شده باشد.