خلاصه ماشینی:
"بخش اول:نحوهء شکلگیری و تأسیس MIB طی بخش ششم از قانون حملونقل جادهای مصوب8891،کلیه استفادهکنندگان وسایل نقلیه موظفند وسایل نقلیه خویش را نزد شرکتهای بیمه صلاحیتدار بیمه کنند تا در صورت بروز حوادث جادهای از اشخاص ثالث و قربانبان این حوادث جبران خسارت به عمل آید اما مواردی پیش میآید که موجب عدم جبران اینگونه خسارات میشود از جمله آنها وقتی شخص صدمهزننده دارای بیمهنامه (1).
Williams,Donald,"Guide to Motor insurers",Bureau claims,London,The law society,ninth edtion,2003, pp.
د)طبق بند یک مادهء 51 موافقتنامه خواهان موظف است هر حکم تحصیل شده علیه رانندهء متخلف را که طی 7 روز از زمان لازم الاجرا شدن به MIB به اجرا درنیامده را به راننده متخلف یا نمایندهء وی منتقل نماید علاوه بر مبالغ مندرج در حکم،هر حکمی که راجع به هزینهها نیز صادر میشود باید به MIB یا نمایندهء وی واگذار شود.
در مادهء 01 قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیهء موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث(مصوب 4731/9/62)، وجود چنین صندوقی پیشبینی شده است،این ماده مقرر میدارد: "برای جبران زیانهای بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت بیمه نبودن وسیلهء نقلیه،بطلان قرارداد بیمه،تعلیق قرارداد بیمه،تعلیق تأمین بیمهگر،فرار کردن یا شناخته نشدن مسئول حادثه و یا ورشکستگی بیمهگر قابل پرداخت نباشد یا به طور کلی برای جبران خسارتهای خارج از شرایط بیمهنامه (به استثنای موارد مصرح در مادهء 4)صندوق مستقلی به نام''صندوق تأمین خسارتهای بدنی تأسیس میشود.
ب)وسیله نقلیه دارای بیمهنامه شخص ثالث باشد ولی به دلایلی از جمله طبق ماده 151 قانون حملو نقل جادهای مصوب 8891،قرارداد آنها فسخ یا باطل شود که در این صورت همان شرکت بیمهگر به نمایندگی از MIB ،موظف به جبران خسارت وارده به زیاندیدگان خواهد بود."