خلاصه ماشینی:
"(3091)عضو انجمن سلطنتی بخاطر کار بر روی جبر عمومی (0191)بازگشت به یونیورسیتی کالج لندن (4191)استاد ریاضیات کاربردی در دانشکده سلطنتی علوم و تکنولوژی (4291)استاد فلسفه در دانشگاه هاروارد (1391)عضویت در فرهنگستان علوم انگلستان (7391)بازنشستگی از دانشگاه هاروارد (5491)دریافت نشان لیاقت (7491)مرگ در 03 دسامبر در کمبریج، ماساچوست،آمریکا تأثیر فلسفی وایتهد نفوذ و تاثیر فلسفی وایتهد را میتوان در هر سه حوزه اصلی فعالیت او یعنی منطق و مبانی ریاضیات،فلسفه علم،و ما بعد الطبیعه و همچنین حوزههای دیگری از قبیل اخلاق، تعلیم و تربیت و دین احساس کرد.
موضوع اول این است که تمام حقایق ریاضی را میتوان به حقایق منطقی ترجمه کرد،با به عبارت دیگر واژگان ریاضیات در واقع زیرمجموعه مناسبی از واژگان منطق را تشکیل میدهد.
اگرچه وایتهد و راسل میتوانستند بسیاری از مشتقات تفضیلی قضایای اصلی را در نظریه مجموعه،حساب متناهی و transfinite ،و نظریه سنجش بنیادی فراهم کنند،با این حال موضوع قابل تحویل بودن قطعی خود نظریه مجموعه به منطق همچنان محل بحث و مناقشه بود.
وایتهد در این کتاب بحث را تا آنجا بسط میدهد که ادعا میکند فرآیند را باید به جای ماده:عنصر بنیادی ما بعد الطبیعی جهان قلمداد کرد.
بنا به اعتقاد وایتهد،دین با موضوع ثبات و پایداری در میان تغییر و تحول سروکار دارد و این وضعیت را ما میتوانیم در نظم موجود یا به تعبیر او«سرشت آغازین خداوند»بیابیم،بنابراین،آراء و اندیشههای ما بعد الطبیعی او اگرچه بنحو خاص در میان فلاسفه غیر دینی انگلیسی و آمریکایی معاصر تاثیرگذار نبوده است،اما در بین بسیاری از متکلمان و فلاسفه دین تاثیر و نفوذ شگرفی بر جای گذاشته است."