چکیده:
اجتماع علمی را میتوان جمع دانشمندان و محققانی دانست که مطابق قواعد و هنجارهای رسمی و غیر رسمی در تعامل با یکدیگر بوده،با اجتماعات علمی دیگر در ارتباط فعال است.اجتماع علمی دارای اجزا و عناصر متنوعی میباشد که از این میان میتوان به انجمنهای علمی و ارتباطات علمی اشاره کرد.اغلب،از انجمن علمی به عنونا نمود و شاخص روند معرفت علمی یاد میشود. برهمین اساس،مقالهء حاضر با بررسی کنگرهء اخیر انجمن بین المللی جامعهشناسی،درصدد شناسایی روند جهانی جامعهشناسی است.پیشفرض مقاله،بر این استوار است که چون این انجمن بزرگترین تجمع اندیشمندان اجتماعی از سراسر جهان میباشد،تحلیل مقالات ارائه شده در کنگرهء مذکور میتواند تا حدود زیادی بیانکنندهء روند جامعهشناسی در سطح جهانی باشد. بدین منظور،مجموعهء مقالات ارائه شده در کمیتههای پژوهشی کنگرهء جهانی جامعهشناسی (که در جولای سال 2002 در استرالیا برگزار شد)براساس ملاکهای مختلف:توزیع مقالات براساس کشورها،زبان مورد استفاده در کنگره،نحوهء تألیف مقالات،رابطه بین متغیرهای اقتصادی-اجتماعی و بازده علمی و حوزههای تخصصی مورد توجه در کنگره مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. در بخش پایانی مقاله،اولویتهای حوزههای جامعهشناسی در میان برخی از کشورها شناسایی گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"بدین منظور،مجموعهء مقالات ارائه شده در کمیتههای پژوهشی کنگرهء جهانی جامعهشناسی (که در جولای سال 2002 در استرالیا برگزار شد)براساس ملاکهای مختلف:توزیع مقالات براساس کشورها،زبان مورد استفاده در کنگره،نحوهء تألیف مقالات،رابطه بین متغیرهای اقتصادی-اجتماعی و بازده علمی و حوزههای تخصصی مورد توجه در کنگره مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است.
از مجموع 6853 مقاله که در کمیتههای پژوهشی مختلف ارائه گردید،تعداد 9111 مقاله فاقد اطلاعات لازم در مورد کشور مؤلف بود و توزیع ما بقی مقالهها از لحاظ مشارکت کشورها به شرح جدول ذیل میباشد: علاوه بر کشورهای ذیل،92 کشور دیگر نظیر مالزی،لیتوانی،ونزوئلا،لبنان، تایلند،سریلانکا،جمهوری چک،آذربایجان و ازبکستان نیز در کنگره حضور داشتند که تعداد مقالههای آنان کمتر از پنج مورد بوده است.
توزیع مقالات براساس زبان (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای فوق بیانکنندهء آن است که 49/5 درصد مقالههای ارائه شده به زبان انگلیسی و 5/5 درصد آنها که شامل 791 مقاله میباشد به زبانهای غیر انگلیسی نظیر فرانسوی و اسپانیولی در کنگره ارائه گردید.
مقایسهء زبان مورد استفاده در زمینهء انتشار،آثار و ارائهء مقاله در کنگره (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقایسه اطلاعات مربوط به دو تحقیق حاکی از آن است که زبان انگلیسی در عرصهء مجامع جهانی و ارتباطات شفاهی و کلامی بین اندیشمندان و محققان از نوعی سلطه برخوردار است،ولی میزان سلطهء آن در عرصهء انتشارات علمی کاهش قابل توجهی را نشان میدهد.
در این مقاله،بازده علمی از طریق تعداد مقالات ارائه شده از طرف هر کشور در کنگرهء جهانی جامعهشناسی سنجیده شده و وابستگی بازده علمی به شاخص موفقیت تکنولوژی23شاخص آموزش،33هزینههای تحقیق و توسعه43و تولید ناخالص ملی سرانه،53در کشورهای مختلف،با استفاده از تحلیل رگرسیونی مورد بررسی قرار گرفته است."