چکیده:
این مقاله برگرفته از رساله دکتری با عنوان«تکنولوژی اطلاعات و تأثیر متقابل اجتماعی و فرهنگی آن در دانشگاههای ایران،چالشها،فرصتها و چشماندازها»است.تکنولوژی اطلاعات همزمان در سه سطح اجتماعی (جوامع،گروهها،پایگاهها و نقشها)،فرهنگی(قواعد،هنجارها،رسوم و آیینها)و ساختاری(تکنولوژی و کالبدی)تغییر ایجاد میکند و موجب رشد و توسعه آنها میشود.تحول کیفی پیامد اجتنابناپذیر آن است،به منظور بررسی تکنولوژی اطلاعات در جامعه دانشگاهی لازم است تعامل این سطوح مدنظر قرار گیرد.این بخش با تعاریف تکنولوژی آغاز شده سپس چهارچوب نظری که نظریههای شناخت اجتماعی آلبرت بندورا،،کنش اجتماعی ماکس وبر،کنش متقابل نمادی جرج هربرت مید،بلومر،پدیدارشناسی ادموند هوسرل،آلفرد شولتز، آگاهی اجتماعی و ارتقای سطح معرفت کارل مارکس را دربرمیگیرد که به صورت جدول ارائه شده سپس روش پژوهش،جامعه آماری و حجم نمونه و فرضیههای پژوهش مطرح و نتایج آزمون آنها ارایه میگردد.
خلاصه ماشینی:
"منظور بررسی تکنولوژی اطلاعات در جامعه دانشگاهی لازم است تعامل این سطوح مدنظر قرار گیرد.
تکنولوژی به عنوان کاربرد علم برای تکنیک تعریف شده است.
اینگونه است که رفتارهای اشخاص به این بستگی دارد که فرد باور داشته
به همین دلیل شایستگی شبکهای جنبهای از سواد اطلاعاتی لحاظ شده است.
این در حالی است که برخی دیگر از آنها عدم آگاهی را مهمترین علت
شده بهر کاربر از عوامل مستعدکننده خستگی آنها در هنگام کار با اینترنت است.
میرسد که کلیه راههای مختلف آموزش پیشنهاد شده اغلب مورد استفاده اعضا قرار
اعضا از مرکز اینترنت برای تهیه مقاله استفاده کرده و 421 نفر(06/8%)از آنها
درصد افرادی که برای این امور از آن استفاده میکنند کم است.
نیز جزو مشکلات مرکز و همچنین به عنوان عامل نارضایتی افراد ذکر شده است.
توسط خود استفادهکنندگان نهایی ارزیابی شد و ضریب دقت و بازیافت با استفاده از
برای مقایسه میانگین ضریب دقت رشتههای تحصیلی از نظر معنیدار بودن
میانگینهای ضریب دقت جامعه استفادهکنندگان نهایی از نظر رشته تحصیلی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
نهایی بر حسب مقطع تحصیلی محاسبه شده و در جدول شمارهء 2 آمده است.
ضریب دقت(37/82 درصد)مربوط به دانشجویان کارشناسیارشد است.
آموزش آنها سپری شده بالاترین میانگین ضریب بازیافت(67/38 درصد)را به دست آوردهاند.
برای مقایسهء ضریب دقت استفادهکنندگان نهایی از نظر زمان سپری شده از
مقایسه میانگین ضریب دقت بازیافت استفادهکنندگان نهایی برحسب چهار متغیر
مقایسه میانگین ضریب دقت استفادهکنندگان نهایی برحسب مقطع تحصیلی از
مقایسه میانگین ضریب دقت و بازیافت استفادهکنندگان نهایی برحسب متوسط
با بررسی نتایج استخراج شده از دادهها این فرضیه نیز مورد تأیید"