چکیده:
تمام کنفرانسهای بزرگ سازمان ملل-با هر موضوعی که داشتهاند-یک صدا اعلام کردهاند که آموزش و پرورش،کلید تغییر مسیر جهانی است و اگر بخواهیم تغییری در زندگی اجتماعی به وجود آوریم،باید از مدرسه آغاز کنیم و اگر بخواهیم تغییری را از مدرسه شروع کنیم،بیتردید،باید از معلم شروع کنیم و مهم اینکه، هیچ اصلاحی نمیتواند بدون همکاری و مشارکت فعال معلمان موفق شود؛ولی کدام معلم؟معلمی که میخواهد در جامعهی کنونی اصلاحاتی را ایجاد کند،باید دارای چه ویژگیها،مهارتها و قابلیتهایی باشد؟آیا در عصر دانایی،فقط دانا بودن و داشتن دانش و اطلاعات کافی است؟ آنچه را که واژهی دانایی در وهلهی اول به ذهن ما متبادر میکند، دانش و اطلاعات است.تردیدی نیست که مجهز بودن به دانش و اطلاعات نوعی فرزانگی است؛اما دانایی،به خودی خود،کارایی ندارد و اگر با توانایی،یعنی شگردهای به کارگیری و بهرهمندی از 2Lدانش و اطلاعات،همنشین نشود ناقص میماند؛اما اگر دانایی رفتار و کردار همراه و همگام شود،یعنی با توانایی دمساز گردد، کارآمد میشود و عنوان مهارت به خود میگیرد مهمترین این مهارتها-که شامل چهار مهارت اصلی میشوند-عبارتاند از:
خلاصه ماشینی:
"تردیدی نیست که مجهز بودن به دانش و اطلاعات نوعی فرزانگی است؛اما دانایی،به خودی خود،کارایی ندارد و اگر با توانایی،یعنی شگردهای به کارگیری و بهرهمندی از دانش و اطلاعات،همنشین نشود ناقص میماند؛اما اگر دانایی رفتار و کردار همراه و همگام شود،یعنی با توانایی دمساز گردد، کارآمد میشود و عنوان مهارت به خود میگیرد مهمترین این مهارتها-که شامل چهار مهارت اصلی میشوند-عبارتاند از: 1-فناوری اطلاعات و به کارگیری آن در جریان آموزش در لایحهی برنامهی چهارم توسعهی اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران،در فصل چهارم با عنوان توسعهی مبتنی بر دانایی در ماده 68 آمده است: دولت موظف است،نظر به اهمیت نقش دانش و فناوری و مهارت،به عنوان اصلیترین عوامل ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد نوین،اقدامهای زیر را به عمل آورد: -نوسازی و باسازی سیاستها و راهبردهای پژوهش و فناوری آموزش،به منظور توانایی پاسخگویی مراکز علمی،پژوهشی و آموزشی کشور به تقاضاهای اجتماعی،فرهنگی و صنعتی و کار کردن در فضای رقابتافزایی عرصهی جهانی طی سالهای اول برنامهی چهارم."