خلاصه ماشینی:
"پس از طی آموزشهای پایه که علاوه بر آموختن خواندن و نوشتن و حساب کردن به افزایش آگاهیهای عمومی نوآموزان از مسائل مهم جامعه و دولت منجر میشود،دورههای بعدی بدین صورت دنبال میشود که با تشکیل کارگاههای محلی در هر منطقه نسبت به شناسایی مسائل مبتلا به روزمره بیسوادان و تدوین کتب مناسب با نیازها و ضرورتهای منطقهای اقدام میشود و کارشناسان ورزیده از مرکز با نظارت کلی بر روند این آموزشها نسبت به بازنگری مواد آمادهشده در کارگاههای محلی اقدام مینمایند و توجه اصلی در تدوین این متون،کاربردی بودن مواد و محتوای آموزش و انطباق آن با نیازهای روزمرهء نوسوادان است.
بدین ترتیب در دورهء پایه سوادآموزی نسبت به ایجاد تواناییهای اولیهء خواندن و نوشتن و توسعهء ذهنی نوآموزان و ارتقاء آگاهیهای عمومی آنان مبادرت میشود و در دورههای بعدی همین افراد میتوانند نسبت به ادامه تحصیل خود در مدارس بزرگسالان که آموزشی متفاوت با آموزش خردسالان را دنبال میکند اقدام نمایند.
دولت مرکزی ضمن انعقاد قرادادهایی با مقامات محلی انجام وظیفهء مشخصی در مورد سوادآموزی را به عهدهء آنان میگذارد و این مقامات نیز به دلیل اختیارات ویژه و اقتداری که بر تمام دستگاههای دولتی دارند با بهکارگیری تمام امکانات منطقه و به عنوان واحدی هماهنگ نسبت به عملیات سوادآموزی اقدام مینمایند و مسئولیتی که دولت محلی پس از انعقاد قرارداد با دولت مرکزی به عهده میگیرد از طریق انعقاد قراردادهایی با مسؤولان سیاسی مناطق تحت پوشش و تابعهء خویش به آنها واگذار میکند و بدین ترتیب یک سلسله مراتب از عالیترین مقامهای سیاسی مرکز و استان و شهرستان تا سطح ده هر یک از ناحیهء مسؤول بالاتر، مسؤولیت عالیهء سوادآموزی و رهبری حرکت عمومی منطقه را به عهده میگیرد."