چکیده:
ت دقیقتر آنرا ابطال میکند؛ زیرا با وجود ضعف سرمایهء اجتماعی موفقیت تحصیلی وجود دارد.ازاینرو در پایان مقاله مطرح شده است که نظریهء جدیدی قابل طرح است و باید در شرایط گوناگون به آزمون گذاشته شود.چنانچه از آزمونهای گوناگون سربلند بیرون بیاید،در تمام کشورهای جهان سوم که ساختار اجتماعی-سیاسی- فرهنگی مشابه ایران دارند،قابل طرح است.
خلاصه ماشینی:
"سرمایهء اجتماعی در درون خانواده،در توسعهء روشنگری بچهها نقشی ویژه دارد؛ زیرا این دوره،دورهای است که مطمئنا فرزندان به شدت تحت تأثیر سرمایهء انسانی والدینشان قرار میگیرند؛اما سرمایهء انسانی میتواند برای عملکرد فرزندان ناکارآمد باشد؛زیرا ممکن است والدین نتوانند بخش مهمی از زندگیشان را با آنها سپری کنند؛ بلکه بیشتر سرمایهء انسانیشان را در کار یا هر جایی خارج از خانه به کار گیرند؛ یعنی اگر سرمایهء انسانی که والدین مالک آن هستند،به وسیلهء سرمایهء اجتماعی-که در روابط خانواده تجسم مییابد-تکمیل نگردد،این عمل موفقیت تحصیلی فرزند را ناکارآمد خواهد ساخت.
جدول شمارهء 3)تحلیل رابطهء میزان سرمایهء اجتماعی دانشآموزان با موفقیت تحصیلی آنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) ضریب همبستگی اسپیرمن 0/280-سطح معناداری 0/100 دادههای جدول نشان میدهد که از کل نمونهء آماری،0/4 درصد(4 نفر)موفقیت تحصیلی و سرمایهء اجتماعی بالا دارند و 91 درصد(44 نفر)موفقیت تحصیلی متوسط و سرمایهء اجتماعی بالا دارند؛درحالیکه 58/5 درصد(681 نفر)موفقیت تحصیلی بالا دارند؛اما سرمایهء اجتماعی آنان پایین است.
آزمون این فرضیه نشان میدهد که بین میزان سرمایهء اجتماعی خانواده و میزان موفقیت تحصیلی رابطهء معنادار وجود ندارد و نتایج به دست آمده نشان دهندهء(0/34- Sig )نتایج حاصله با نظریات کلمن و پاتنام مطابقت ندارد.
نتیجهگیری گرچه طبق آزمون فرضیهء شمارهء 1 پژوهش،بین میزان سرمایهء اجتماعی دانشآموزان و میزان موفقیت تحصیلی آنان رابطهای معنادار وجود دارد،ضریب نهایی رگرسیون چند متغیر(ضریب تعیین)0/900 است که مجذور آن یعنی ضریب تعیین تصحیح شده1به میزان 0/300 نشان دهندهء درصد ناچیز تغییرات تبیین شده از طریق متغیرهای تحقیق است."