چکیده:
افت تحصیلی دانشآموزان در درس عربی و بیرغبتی آنها به این درس یکی از مشکلات نظام آموزش و پرورش است.اهمیت این مسأله در آن است که آشنایی با زبان عربی برای برقراری ارتباط با متون دینی و میراث علمی و ادبی ایران لازم است.بررسی 004 دانشآموز دبیرستانی در مناطق آموزش و پرورش مشهد که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدهاند،نشان میدهد که مهمترین عوامل مؤثر بر گرایش دانشآموزان به زبان عربی عبارتند از« میزان جذابیت درس عربی»،«میزان اطلاع و موافقت دانشآموز با دلایل مفیدبودن درس عربی»،«میزان اطلاع و موافقت دانشآموز با دلایل بیفایده بودن درس عربی»،«میزان مذهبی بودن سیاسی دانشآموز»،«میزان اطلاع دانشآموز از راههای یادگیری دقیق و سریع درس عربی»که با توجه به آنها این پیشنهادات زیرا ارایه شده است:ایجاد تغییرات در شیوهء تدریس معلمان و تأکید آنان بر فعالیتهای کلاسی دانشآموزان با استفاده از تشویقها،ایجاد تغییراتی در کتب درسی و اختصاص چند صفحه از کتاب به بیان فواید درس عربی و رد مستدل دلایل بیفایده بودن آن،همچنین ارایه شیوهها و مثالهایی برای انجام فعالیتهایی که بتواند به یادگیری دانشآموزان کمک کند.
خلاصه ماشینی:
"گرایش دانشآموزان به درس عربی و عوامل مؤثر بر آن است و سؤالات پژوهش عبارتند از:1-جهت و
شدت گرایش دانشآموزان نسبت به درس عربی چگونه است؟(مثبت یا منفی)2-عوامل مؤثر بر جهت و
گرایش مثبت دانشآموز نسبت به درس عربی مؤثر است و هم از باب الگوی هماهنگی شناختی.
همچنین جالب بودن و جذاب بودن محتوای آن ایجاد گرایش مثبت نسبت به این درس مؤثر است.
بعد عاطفی گرایش دانشآموزان نسبت به درس عربی بینابین و شدت آن در حد متوسط است(3/80-
عبارت است از میزان اطلاع و موافقت دانشآموز با دلایل بی فایده بودن زبان عربی که توزیع آن به شرح ذیل
از دانشآموز خواستهایم تا دلایل رد بی فایده بودن درس عربی را ذکر کند و نیز میزان موافقت خود را با آن
از دانشآموز خواستهایم تا دلایل رد بی فایده بودن درس عربی را ذکر کند و نیز میزان موافقت خود را با آن
منظور از این متغیر میزان مناسب بودن ساعات تشکیل کلاسهای درس عربی است و توزیع آن به قرار
انتخاب میشود که این متغیر،متغیر تفسیر دانشآموز از گرایش دوست خود نسبت به درس عربی میباشد
ترتیب میزان اطلاع و موافقت دانشآموز با دلایل مفید بودن درس عربی(0/91)،میزان جذابیت درس
بیشترین تأثیر را در تبیین گرایش دانشآموزان به درس عربی داشتهاند و حذف متغیرهای میزان پایبندی
بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر متغیرهایی که بر گرایش دانشآموزان نسبت به درس عربی تأثیر
سود جویند میتوان امید داشت که گرایش دانشآموزان نسبت به درس عربی مثبتتر شود که قطعا این تغییر بر"