چکیده:
در این مقاله از یک رویکرد تلفیقی کمی و کیفی برای رتبهبندی نمایندگیهای بیمه ایران استفاده شده است.در این روش ابتدا یک مدل تحلیل پوششی دادهها برای هر زوج از نمایندگیها بدون در نظر گرفتن سایر نمایندگیها حل میگردد.سپس با استفاده از نتایج بدست آمده از حل مدلهای تحلیل پوششی دادهها،ماتریس مقایسات زوجی تشکیل و با حل مدل فرایند سلسلهمراتبی تحلیل یک سطحی،رتبهبندی کامل انجام میشود.ماتریس مقایسات زوجی بر مبنای حل مدل تحلیل پوششی دادهها برای هر جفت از نمایندگیها قرار دارد که این روش،یک روش کمی است،اما رتبه بندی نهایی با استفاده از یک رویکرد کیفی صورت میگیرد.نتایج نشان میدهد که در دوره زمانی تحت مطالعه،نمایندگی 929،بالاترین رتبه و نمایندگی 749 در سال 28 و نمایندگی 687 پایینترین رتبه در سال 38 را در بین 32 نمایندگی تحت ارزیابی داشتهاند.مزیت الگوی پیشنهادی،رتبهبندی کامل نمایندگیهای تحت مطالعه است؛چرا که در روش تحلیل پوششی دادهها ممکن است بیش از یک نمایندگی نمره کارآیی یک را کسب کند که در این صورت رتبهبندی آنها مشکل خواهد بود، بنابراین استفاده از چنین رویکرد تلفیقی به منظور حل این مشکل است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله از یک رویکرد تلفیقی کمی و کیفی برای رتبهبندی نمایندگیهای بیمه ایران
در این روش ابتدا یک مدل تحلیل پوششی دادهها برای هر زوج از نمایندگیها
com پوششی دادهها برای هر جفت از نمایندگیها قرار دارد که این روش،یک روش کمی است،اما رتبه
کامل نمایندگیهای تحت مطالعه است؛چرا که در روش تحلیل پوششی دادهها ممکن است بیش از
روش تحلیل پوششی دادهها برای هر بنگاه یک نمره کارآیی محاسبه میشود که در فاصله
در مرحله اول مدل تحلیل پوششی دادهها برای هر جفت از
جهت تضمین بهترین ارزیابی متقاطع برای واحد B مدل زیر طرح میشود: (1)(به تصویر صفحه مراجعه شود)
مقایسات زوجی حاصل از مرحله اول یک فرایند سلسلهمراتبی تحلیل جهت محاسبه<<حداکثر
طوری که اگر بنگاه تحت مطالعه به این مقادیر هدف دست یابد،جزئی از واحدهای کارآ میشود و از رتبه و جایگاه بهتری برخوردار خواهد شد.
برای روشن شدن مطلب،اطلاعات ورودی و خروجی مربوط به نمایندگی 332 و 614 در نظر گرفته شده و نحو مدلسازی DEA و استخراج اطلاعات لازم از این
ماتریس مقایسات زوجی از حل چهار مدل تحلیل پوششی دادهها بدست میآید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بدین ترتیب میتوان عنصر a ij را برای تمامی واحدها در مقایسه با یکدیگر محاسبه نمود.
نتیجه انجام این کار برای 32 نمایندگی بیمه،تشکیل ماتریس مقایسات زوجی حاصل از
که برای تشکیل ماتریس مقایسات زوجی از نمرات کارآیی استفاده میشود که حاصل
برای این کار پیشنهاد میشود که از طریق تکنیک تحلیل پوششی دادهها مقادیر هدف را
برای ورودیها و خروجیهای خود تعیین نمایند؛چرا که تحلیل پوششی دادهها دارای این"