خلاصه ماشینی:
روزگاری کسب سهم بیشتر از بازار صرفا یک خواست جاهطلبانه گروهی منفعتطلب تلقی میشد ولی امروزه وقایع و رخدادهای به غایت باورنکردنی نظیر رشد قدرتهای جدید اقتصاد حکایت از آن دارد که چگونه حاکم شدن این نگرش علاوه بر تامین منافع محدود یک بنگاه،در درازمدت میتواند همراه با بکارگیری برنامهریزیهای اصولی اقتصادی و هدایت درست منافع حاصل از آن در جهت منافع ملی یک ملت،به افزایش رفاه و سطح زندگی آنان منجر شده و بار دیگر زندهکننده ارزشهای فراموششدهای نظیر کار و تلاش و...
بازار نقطه آغاز برای رسیدن به دیدگاه بازاریابی و گذر از مرحله تولید و فروش باید بازار را به عنوان نقطه آغاز حرکت مشتری و نیازهایش را به عنوان کانون توجه به سازمان به حساب آورد که هدفش سود و بهرهمند شدن شرکت از طریق ایجاد رضایت برای مشتری و بازآوردن او به بازار است.
در تمامی موارد فوق آنچه که به عنوان بازوی کمکی مدیران به حساب میآید وجود سیستم اطلاعات و تحقیقات بازاریابی بهطور اصولی و جدی در هر شرکت است به عبارتی در ایجاد ساختار واحد بازاریابی و فروش اینگونه شرکتها بایستی به واحد تحقیق و بررسی بازار به عنوان یک عامل حیاتی نظر دوخت.
پیشنهاد میشود در این میان و در این مرحله ضمن ایجاد دورههای آموزشی،سمینارها و حتی برگزاری میزگردها اهمیت و ضرورت تولید براساس بازار بیشتر مورد اهمیت قرار گرفته و مطرح شود و پس از آن هستههای تحقیقات و بررسی بازار در شرکتهای همگن به وجود آید تا به عنوان تغذیهکننده سازمانها و جهتدهنده استراتژیهای بازرایابی بتواند با ارتباط همیشگی خود با بازار علاوه بر گردآوری و ذخیرهکردن اطلاعات مفید،سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری را برای مدیران بازاریابی و سایر مدیران فراهم آورد.