خلاصه ماشینی:
شرکت هیوندائی به عنوان یک شرکت جدید الورود به بازارهای آمریکا مدلهای متعلق به خود یعنی پانی و اکسل1را با حداقل سرمایهگذاری خارجی و از طریق برقراری همکاریهای فنی با شرکتهای خودروسازی خارجی طراحی کرده است.
صنعت خودروسازی کره جنوبی که شرکت «هیوندائی»3نماینده آن شناخته میشود ظرف ده سال گذشته در بازار بینالمللی که در انحصار 20 تولیدکننده با سهم تولید بیش از 92 درصد از تولید جهانی بوده و دفاتر مرکز آنها در 7 کشور جهان مستقر شده رشد سریعی داشته است.
«جی-ام-کوریا»9و بعد از آن به «سایهان»10تغییر نام داد و در حال حاضر «دایوو»11نامیده میشود که یک اشتراک مساعی12به صورت 50-50 بین شرکت جنرال موتورز و گروه«دایوو»است(از بزرگترین گروههای صنعتی-تجاری کره است که در سال 1985 با فروشی معادل 7/8 میلیارد دلار در ردیف 49 در بین 500 شرکت بزرگ معرفی شده توسط مجله فورچون قرار داشته است)پس از آن سه شرکت خودروساز دیگر بنامهای «هیوندائی»،«آسیا»و«کیا»13نیز شروع به فعالیت کردند.
برای مثال موفقیت بزرگ اتومبیل پونی موجب شد شرکت هیوندائی پیشرو صنعت خودرو در کره شناخته شود بنحوی که سهم شرکت در بازار داخلی از 3/28 درصد در سال 1975 به 5/57 درصد در 1976 افزایش یافت و پس از آن نیز تا 70 درصد بازار داخلی در سال 1986 حفظ شد.
*شرکت هیوندائی که به بازارهای بینالمللی بصورت تهاجمی نفوذ کرده است خودروهائی مانند«اکسل»،«استلار»و«پونی»را با به کارگیری حداقل سرمایهگذاری خارجی به مرحله تکمیل و ساخت رسانیده است *نقطه آغاز واقعی در صنایع مدرن خودروسازی کره سال 1962 است که در آن سال دولت قانون«حمایت از صنعت خودروسازی»و«برنامه پنجساله توسعه خودرو»را به عنوان بخشی از برنامه پنجساله توسعه اقتصادی کشور از تصویب گذراند.