بهطور کلی 5 نوع خلا وجود دارد و کیفیت در واحدهای ستادی هنگامی نامطلوب میشود که یکی یا بیشتر از این خلاءها وجود داشته باشد: خلاء نوع 1:تفاوت بین انتظارات مصرف کننده از خدمت و برداشت مدیریت از انتظارات مصرفکننده است.
خلاء نوع 2:تفاوت برداشت مدیریت از انتظارات مصرفکننده و مشخصات کیفی خدمت است و راهحل آن ارائه سیستم مناسب و مدون میباشد.
ب-شناخت درونی یعنی شناسایی مشخصات زنجیره تولید و تعیین نقاط قوت و ضعف آن 2-مشخص کردن محصول مطلوب و مشخص کردن اهمیت ابعاد استراتژیک تولید شامل هزینه،کیفیت،انعطافپذیری و در دسترس بودن 3-مدلسازی و انتخاب بین گزینهها 4-برنامهریزی اجرائی و تخصیص منابع به برنامه موردنظر 5-اجرا و کنترل برنامه به اعتقاد دکتر پرتوی،موفقیت یک واحد تولیدی به دو عامل بستگی دارد،انتخاب استراتژی مناسب و اتخاذ تصمیمات همسو و در جهت استراتژی انتخاب شده،اگر مدیریت یک واحد تولیدی دو عامل فوق را مدنظر داشته باشد و پنج مرحله یاد شده فوق را در جهت تحقق این دو عامل به کار گیرد، مطمئنا به جایگاه مناسبی در بازار مصرف دست خواهد یافت.