خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) از نظر همگامی تصاویر با متون از میان آثار بررسی شده،16 اثر در حد خوب قرار میگیرند که نشان میدهد تنها 4 اثر به بیانی دیگر 76/11 درصد از آثار پابهپا و همگام با متن بودهاند.
در کنار این نکات مثبت که مسلما به طور چشمگمیری به رشد تصویرگری معاصر کمک کرده است،نکاتی نیز وجود دارد که لازم است تصویرگران ما برای ارائه تصویری خوب و مناسب،بویژه برای کتابهای شعر،بدانها توجه خاص داشته باشند؛ -انتخاب رنگهایی که با متن متضاد نباشند؛ -توجه تصویرگر به عناصر به کار رفته در شعر.
تخیل دارای بار مثبت و خیالبافی دارای بار منفی است،بنابراین تا حد امکان بایستی تصاویر امید به آینده و علاقه به جستجو در ناشناختهها و دریافت تجربههای ذهنی را در کودک تقویت کنند -پرهیز از هرنوع شتابزدگی در تصویرگری -دوری از بازاری شدن کارها (به تصویر صفحه مراجعه شود) *** برای رفع نقایص موجود در زمینه تصویرگری کتاب کودک،پیشنهادهای زیر مطرح میشوند: -آموزش صحیح در دانشگاهها،تدریس ادبیات کودکان و نوجوانان در تمام دانشگاههایی که در آنها رشتههای هنر وجود دارد،همچنین دانشکدههای ادبیات و نیز تدریس تصویرسازی کتاب کودک در شاخههای هنری -ارائه آثاری با محتوای غنی و سرشار از تخیل که خود زمینهساز پدیدآوری تصاویر موفق است -وجود نقد خوب از کارهای تصویر شده که بدون هرگونه غرضورزی ارائه شده باشد -برپایی نمایشگاههای متعدد تصویرگری -الگوسازی یا ارائه الگوی مناسب برای محتوای آثار و تصاویر مربوط به آنها،مانند آنچه کودکان پرورش فکری کودک و نوجوان در گذشته انجام میداد ؟؟؟ضعیف،چه در زمینه تصاویر و چه از لحاظ متن -برپایی همایشها و برقرای مباحثی در مقولهء تصویرسازی کتاب کودک."