خلاصه ماشینی:
"مقتضیات مطبوعات تجارتی و عینیت اخبار مخصوصا اهمیت اصل عینیت اخبار و گرایشهای خبری،که یکی از معیارها و ضابطههای عمدهء اصول اخلاقی روزنامهنگاری به شمار میرود و تحت تأثیر ضرورتهای و اقتضاهای فعالیتهای خبرگزاریهای جدید التأسیس غربی برای تولید مطالب عینی و بیطرفانهء قابل عرضه به مشتریان مختلف آنها،از دههء چهارم قرن نوزدهم طرف توجه قرار گرفته است،در گرایش مؤسسات مطبوعاتی و خبری به تهیه و تدوین اصول اخلاقی،حرفهای نقش تعیینکنندهای داشته است.
4. پژوهشهای جهانی دربارهء اخلاق حرفهای روزنامهنگاری اهمیت و ضرورت تحقیقات علمی راجع به اصول اخلاقی حرفهء روزنامهنگاری،برای نخستین بار در دورهء پس از جنگ جهانی اول،همزمان با افزایش و گسترش کوششهای تشکیلهای حرفهای روزنامهنگاران در راه تحقق خواستهای آنان برای تأمین و تضمین استقلال و امنیت شغلی و روزنامهنگاری طرف توجه قرار گرفت و در این زمینه،«دفتر بین المللی کار»،که در چارچوب نهادهای وابسته به«جامعهء ملل»تشکیل شده بود،نقش پیشگام را ایفا نمود.
ب. تجربههای پژوهشی یونسکو در زمینهء مقررات اخلاقی حرفهء روزنامهنگاری «سازمان آموزشی،علمی و فرهنگی ملل متحد»(یونسکو)،که از آغاز فعالیت آن در پاییز 5491،با توجه به رسالت و مأموریت این سازمان تخصصی بین المللی،در مورد آزادی بیان و جریان جهانی آزاد اطلاعات،به مسائل مختلف ارتباطات و اطلاعات توجه ویژهای معطوف داشته است،در دهههای اخیر،برای بررسی و تصمیمگیری دربارهء اصول اخلاقی فعالیتهای وسایل ارتباط جمعی و اخلاق حرفهای روزنامهنگاران نیز کوششهای فراوانی به عمل آورده است.
پ. برنامههای پژوهشی و آموزشی جهانی و منطقهای دیگر در مورد اخلاق حرفهای رسانهها در چند سال گذشته،به سبب اهمیت بیش از پیش مطالعات و تحقیقات مربوط به اصول اخلاقی حرفهء روزنامهنگاری و فعالیتهای رسانهای،کنفرانسها و همایشهای دیگری نیز با همکاری برخی از دانشگاههای کشورهای غربی و بنیادهای نیکوکاری این کشورها،در این زمینه برگزار شدهاند."