خلاصه ماشینی:
از این دیدگاه آموزش سواد رسانهای به دانشآموزان،اهداف متعددی را دنبال میکند که مهمترین آنها عبارتند از: -ایجاد تفکر خلاقانه،انتقادی و موشکافانه در دانشآموزان نسبت به محتوا و عملکرد رسانهها -شناخت اشکال بصری ارتباط با استفاده از آن در کنار سایر مهارتهای خواندن،نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن حضور رسانهها در زندگی کودکان و نوجوانان رنه اسپتیز به خاطر پژوهشهایش در مورد محرومیتهای عاطفی کودکانی که در شبانه روزیها تربیت میشوند،و تأثیر بد این محرومیتبر رشد عاطفی و شخصیتی کودکان،شهرت یافته است.
معمولا انتخاب اینکه آیا چیزی باید در حافظه ذخیره شود یا تصمیمگیری در مورد شکل «رد حافظه»و فرایند جایگزین شدن چیزی در حافظه،بدون آگاهی بیننده صورت میگیرد؛بههرحال این اعمال صورت میگیرند و همزمان با گزینش علایم یا انتقال آنها به مغز و رمزگشایی آنها در هر مفهومی که بیننده برای هر برنامه تلویزیونی میسازد-نقشی برعهده دارند.
اما لازم به گفتن است که این طرحها تنها عوامل موثر در این فرایند محسوب نمیشوند؛بلکه علایق و نیازهای بینندگان،تواناییها و تعلیم آنان،طرحهای ذاتی پردازش اطلاعاتشان،تفسیرها و ارزیابیهای آنها از محتوا و ویژگیهای خود محتوا،همگی باهم میتوانند در این مسیر که کدام محرکها باید مورد توجه قرار گیرند،به مغز انتقال یابند،رمزگشایی و یا به عنوان بخشی از فرایند درک مفهوم محتوای تلویزیون در حافظه ذخیره شوند،مؤثیر باشند.
ازاینرو،در مورد آموزش رسانهها،تفکر انعکاسی در تقویت قوای فکری و ذهنی کودکان و نوجوانان که در معرض یادگیری مداوم از رسانهها قرار دارند،موقعیتی را برای آنها فراهم میسازد تا نسبت به آموزش اکتسابی خود از رسانهها،اندیشه کنند.