چکیده:
مطالعات نشان می دهد که توجه معطوف به خود (در خود فرورفتگی) می تواند به طور مساوی توسط تجارب مثبت و منفی ایجاد شود. جهت توجیه این فرایند، رویکردهایی که مربوط به روانشناسی اجتماعی و گشتالت بودند، در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. همچنین رویکردی جدید که مرتبط با اصل تعادل در ذهن می باشد، توضیح داده شده است. با توجه به این مطالعات، دلالت هایی مربوط به تفسیر آیات قرآنی در مورد وحدت و تفرق در جوامع انسانی ارائه شده است. یافته های روان شناختی در مورد ماهیت لذت و رنج نشان می دهد که هرکسی در زندگی دارای نفوذی بر زندگی فرد دیگر است که این یافته ها نشان از همگرایی با آیاتی از قرآن در مورد تسخیر متقابل انسانها دارد.
خلاصه ماشینی:
"در رابطه با بهداشت روانی، سوال اساسی این است که چه کسی کمترین امواج تند را در خود تجربه می کند؟ نویسنده این مقاله به یاد دارد زمانی که در پی تبیین دیدگاه رورشاخ (منصور ،1368 یونسی 1370) در مورد حرکت و تبدیل ادراکات ما از اشیاء ثابت به حرکت در ذهن در محضر علامه و فیلسوف بزرگ مرحوم محمد تقی جعفری (ره) بوده، ایشان گفته جالبی از مولانا نقل کرد که: موجه_______ای صل_________ح ب________ر ه_____م می زندکین_______هه_______ا از سینهه_______ا ب__________ر میکن______________د موجه_______ای جن_______گ ب_______ر شک__ل دگ_______رم_______ه_______ره_______ا را میکن_______د زی__________ر و زب______________ر موج خاکی وهم و فهم و فکر ماستموج آبی صحو و سکر است و فناست چ_______ون ز دانش موج اندیشه بت_____اختاز سخ________ن و آواز او صورت بس_______اخت م_______وج لشگ_______ره___ای اح_______والت ببی_______ن ه_______ر یکی ب__ا دیگری در جنگ و کی_______ن م_______وجه_______ای ت_ی_______ز دری_______اه_______ای روح هست ص_______د چن_______ان ک_ه بد طوفان نوح در بلن_______دی ک_______وه فک_______رت ک_______م نگ__رک_______ه یکی موج_______ش کن_______د زی_______ر و زب___ر1 آنچه که پیداست برای عرفای بزرگی مانند مولانا، تفکر، تعقل، وهم و خیال از یک طرف و عواطف، عشق، هیجان، خلق، مهر و عاطفه از طرف دیگر به شکل امواج خاکی و آبی مطرح است.
یک نکته مسلم است که این یافته ها در مورد چگونگی تاثیرات مساوی تجارب منفی و مثبت بر ایجاد در خود فرورفتگی، اهل نظر و تامل را به سمت سخنان میشل فوکو، فیلسوف معاصر جلب می کند که نه تنها یافته های روان کاوی و مردم شناسی، محدودیت هایی را بر معرفت شناسی انسان وارد می کنند (فوکو، اثر ضمیران 1381) بلکه کنش های مختلف ذهن و پردازش اطلاعات، ادراک ما را از رنج و لذت در جهانی که زندگی می کنیم، مقید می نماید.
Dose affect induce Self focused attention?, Journal Personality and Social Psychology."