چکیده:
فرضیه دوم:دائر بر عدم تفاوت معنیدار بین آزمودنیهای زن و مرد،در عوامل سهگانه مورد بحث پذیرفته شد. فرضیه سوم:دال بر عدم تفاوت معنیدار بین واحدهای آموزشی دانشگاه، در مورد مقوله رضایتمندی رد و در مورد دو عامل دیگر،اهداف آرمانی و تغییرات مورد انتظار،پذیرفته شد. فرضیه چهارم:دائر بر عدم تفاوت معنیدار بین سهمیههای مختلف،در عوامل سهگانه مورد بحث پذیرفته شد. فرضیه پنجم:دال بر عدم تفاوت معنیدار بین عوامل سهگانه مورد بحث و عملکرد تحصیلی در مقطع متوسطه،پذیرفته شد و بالاخره: فرضیه ششم:همانند فرضیه پنجم،دائر بر عدم تفاوت معنیدار بین عوامل سهگانه مورد بحث و عملکرد تحصیلی در مقطع آموزش عالی مورد قبول قرار گرفت.هدف از این پژوهش آگاهی بر دیدگاههای گروهی از فارغ التحصیلان دانشگاه شهید باهنر کرمان در سه زمینه میزان رضایتمندی،تحقق اهداف آرمانی و اندازه تغییرات در طول حد اقل چهار سال تحصیل آنان در این دانشگاه بوده است. آزمودنیهای پژوهش 444 نفر فارغ التحصیل سال تحصیلی 74-1373 بودند و پرسشنامهای را تکمیل کردند که از روائی و پایایی قابل اعتمادی برخوردار بود. دادههای پژوهش در 10 جدول ارائه شدهاند و نتایج به دستآمده براساس شش فرضیه زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند: فرضیه اول:دال بر تمرکز گرایش آزمودنیها در سه عامل رضایتمندی، اهداف آرمانی و تغییرات مورد انتظار بر حد میانی(انتخاب گزینه «متوسط»)،از یکسو و تمایل به قطب منفی از سوی دیگر،رد شد.
خلاصه ماشینی:
"اگر به دو مقوله«زیاد»و«بسیار زیاد»نظر افکنیم و آنها را باهم تلفیق نمائیم میبینیم که دامنه درصدها از حدود 32 تا 73 درصد متغیر است و دو مقوله«کم» و«بسیار کم»،به استثنای رشد خلاقیت(22 درصد)،توانایی در پژوهش(22 درصد)،و ادامه تخصص و تحصیل بیشتر(16 درصد)بقیه ارقام از حدود 5 تا 15 درصد در نوسان هستند برطبق همین جدول علی رغم آن درصد آزمودنیهایی که در تحقق اهداف و آرمانهای آموزش عالی در خود،به گزینه«متوسط»رأی دادهاند با مقوله رضایتمندی تفاوت چندانی ندارد و لیکن در اینجا برخلاف آن مقوله کفه ترازوی آرای آزمودنیها به صورتی کاملا محسوس به سوی قطب اثباتی سنگینی میکند.
برطبق جدول شماره 5،که اطلاعات مربوط به عوامل سهگانه رضایتمندی،اهداف و تغییرات درونی را برحسب سالهای فراغ از تحصیل ارائه نموده است 303 نفر و یا بیش از 85 درصد از آزمودنیها در سال تحصیلی 74-1373 به اخذ درجههای تحصیلی خود از دانشگاه نایل آمدهاند و در واقع آزمودنیهای پژوهش نیز همین گروه بودند.
برطبق جدول شماره 8،که میانگین،انحراف معیار،تعداد و ضرایب همبستگی متداخل بین عوامل سهگانه رضایتمندی،اهداف آرمانی،و تغییرات مورد انتظار را با عملکرد تحصیلی سابق(متوسطه)،لاحق(دانشگاه)،و تحصیلات والدین آزمودنیها نشان میدهد،ضرایب همبستگی از 88 تا 68 متغیرند و همانطور که ملاحظه میشود، بیشترین آن بین اهداف آرمانی و مجموع عوامل سهگانه و کمترین آن بین رتبه کنکور و میانگین اختصاصی دانشگاه است.
به هرصورت براساس مقادیر F و سطوح معنیداری فرضیه شماره 6 دائر بر عدم تفاوت معنیدار بین عوامل سهگانه رضایتمندی،اهداف آرمانی،و تغییرات مورد انتظار از یکسو،و عملکرد تحصیلی آزمودنیها در دانشگاه از سوی دیگر پذیرفته میشود."