چکیده:
بدین روی طرح کلی امامت و حرکت کلی آن،بسان یک استراتژی فعال مطرح است و میتواند وحدت امت اسلامی را بر حول محور خویش عملیاتی نماید.در تحلیل کلی میتوان گفت امامت،استراتژی هویتساز اسلامی میباشد.امامت،همان حبل متین و عروةالوثقایی است که اسلام پیروان خویش را به تمسک به آن فرا خوانده است. با چنین تصویری از امامت،همهی فرق اسلامی،در عنوان محبت اهل بیت علیهم السلام اشتراک نظر دارند.تظاهر و ابراز این محبت،در سخن بسیاری از عالمان فرهیختهی اهل سنت انعکاس دارد،همچون حاکم حسکانی، مقریزی،شافعی،ثعلبی،حاکم نیشابوری،جلال الدین سیوطی و...آنان محبت اهل بیت علیهم السلام را فرض و تکلیف الهی دانستهاند که با توجه به چنین ایدهی بلندی میتوان گفت محبت به اهل بیت علیهم السلام محور کلی وحدت آرمانی جامعهی اسلامی است. از طرف دیگر عملکرد امامان شیعه علیهم السلام،از امام علی علیه السلام تا امام عسکری علیه السلام،توجه به مقولهی وحدت را در سرشت حرکت سیاسی خود قراردادهاند،که در مجموع میتوان وحدت اسلامی را استراتژی بلند و ثابت حرکت امامان علیهم السلام در تاریخ ارزیابی نمود. در ساختار اندیشهی اسلامی،فراخوانی به وحدت و نهادینهسازی آن،امری ذاتی و سرشتی میباشد.این فراخوانی،با مبانی فکری و عقیدتی گوناگونی پیوند یافته است.یکی از مهمترین آنها،عنوان امامت است که دیانت اسلامی،آن را محور حرکت امت قرارداده است و در نتیجه فلسفهی وجودی امامت اسلامی هم مفهومی بارز و روشن مییابد. در راستای طرح کلی امامت،اسلام،پیروان خویش را به ولای اهل بیت علیهم السلام و محبت نسبت به خاندان رسالت فراخوانده و از طرف دیگر،کار مایهی خود امامت نیز در راستای تحقق وحدت آرمانی و ارزشی جامعهی اسلامی است.
خلاصه ماشینی:
"امام ابی بکر ابن شهاب الدین،در کتاب رشقة الصادی،از قول شافعی شعری دیگر را نقل نموده که به دلیل اهمیتی که دارد آن را نیز نقل مینماییم: و لما رأیت الناس قد ذهبت بهم مذاهبهم فی ابحر الغی و الجهل رکبت علی اسم الله فی سفن النجا و هم اهل بیت المصطفی خاتم الرسل و امسکت بحبل الله و هو ولائهم کما قد أمرنا بالتمسک بالحبل چونکه دیدم دین مردم از دستشان رفته،و در دریای جهل و گمراهی گرفتارند،به نام خدا به کشتی نجات سوار شدم و آن کشتی اهل بیت مصطفی علیهم السلام خاتم رسولان صلی الله علیه و اله است،و چنگ به ریسمان ولایت آنها زدم چنانکه به این کار امر شدهایم.
«در حدیث محمد بن سلیمان بن اصفهانی از یحیی بن عبید مکی از عطاء بن ابی ریاح از عمر بن ابی سلمه تربیتشدهی دامان پیامبر صلی الله علیه و اله نقل شده که گفت:این آیه بر پیامبر صلی الله علیه و اله نازل شد در حالیکه آن حضرت در خانهی ام سلمه بود«همانا خدا اراده کرده است که پلیدی را از شما اهل بیت بزداید و پاکتان نماید پاک نمودنی»پس فراخواند حسن و حسین و فاطمه را پس آنها را پیش روی خود نشاند و فراخواند علی علیه السلام و او را پشت سر نشاند پس قرار گرفت پیامبر صلی الله علیه و اله و آن چهار تن در زیر عبا سپس فرمود:«خدایا اینها اهل بیت من هستند پس پلیدی را از آنها پاک کن و وجودشان را پاکیزه نگاه دار»."