خلاصه ماشینی:
قمستی از چکیده مذکور چنین است: «راز کارآمدی،توان بالای اعرابمسلمان برای ایجاد یک ارتباط مؤثراستفاده از ارتباطات غیرکلامی بود وساکنان ایران و روم نیز از طریق چنینارتباطی توانستند با پیام آسمانی دیناسلام آشنا شوند.
*قبل از آنکه به محتوای مقالهتحقیقی شما بپردازیم لطفا توضیحاتی رادر خصوص بخش مطالعات مخاطبان ودریافت پیام ارائه کنید و با توجه بهاهمیت این بخش در حوزه ارتباطاتبرای پژوهشگران و دانشجویان علومارتباطات بگویید که تحقیقات ارائهشدهدر این بخش به چه موضوعاتیاختصاص داشت؟ بخش مذکور برای اولین بار 4 سالپیش در کنفرانس سنگاپور تأسیس شد ودر واقع از بخشهای جدید انجمنمحسوب میشود.
مقالات خوبی هم در این گروه ارائهشد که از جمله آن میتوان به مقالات«گفتمان سیاسی اسلامی در مطبوعاتمهاجران عرب در انگلستان»،«مسائلسیاسی مربوط به جنسیت و بنیادگرایی درسینمای مصر و امریکا»،«تروریست:یکچشمانداز میان فرهنگی،مقایسه هفتروزنامه در نقاط مختلف جهان با تمرکز برواقعه 11 سپتامبر»،«نقش ارتباطات دردموکراسی کردن جهان اسلامی»و«اخلاقرسانهای از دیدگاه امام خمینی و موانعساختاری آن در مطبوعات ایران»اشارهکرد.
پس از ارائه مقاله ایشان من ضمنتمجید از پژوهش او این پرسش را مطرحکردم که موضوع این مقاله چه ارتباطی باگروه رسانههای اسلامی دارد و اضافه کردمکه البته شاید مرتبط هم باشد اما عنواناین گروه رسا نیست و میتواند دربرگیرندههر موضوعی که در رسانههای 56 کشوراسلامی پوشش داده میشود،باشد ومقالهای درباره 11 سپتامبر میتواند دراین گروه ارائه شود ضمن آنکه در گروهدیگر هم قابل عرضه است.
به این ترتیب میتوان گفت برخلافنشستهای محققان شیمی یا پزشکانی کهدر کنفرانسهای تخصصی رشته خودشرکت میکنند و فضای یادگیری آنهاهمان کنفرانس است،فضای یادگیریپژوهشگران ارتباطی در برگیرنده لحظهلحظه حضور آنها در یک جامعه بیگانه،فضای ارتباط میان فردی،ارتباط گروهی وارتباط رسانهای حاکم در آنجامعه است.