خلاصه ماشینی:
"2-شعر حماسی مزیتی خاص نیز دارد که سبب میشود طول آن افزایشپذیر باشد؛چون در تراژدی نمیتوان اجزای واقعهای را که مقارن زمان وقوع اصل داستان روی دادهاند،توصیف کرد بلکه فقط وقایعی قابل توصیفاند که روی صحنه هستند اما در شعر حماسی به این دلیل که متضمن نقل روایات است میتوان اجزای مختلف را نیز که مقارن زمان وقوع اصل داستان روی دادهاند توصیف کرد.
3-در تراژدی باید از امور خارق العاده سخن به میان آورد اما در شعر حماسی حتی ممکن است تا مرز امور غیر معقول-که خود از مهمترین عوامل امور خارق العاده است-پیش رفت،اما این امر در شعر حماسی به نظر نمیآید.
اما پیش از آن نکتهای کلی را تذکر میدهد؛خطایی که در فن شعر ممکن است روی دهد دو نوع است:یکی خطایی که به خود فن شعر مربوط است و دیگر خطایی که در شعر، عرضی است و دخلی به هنر شعر ندارد؛مثلا اگر شاعری در صدد تقلید امری برآمده باشد اما به دلیل عجز نتوانسته باشد از عهده آن برآید،در این صورت خطای او به فن شعر مربوط است.
رساله«فن شعر»ارسطو بیشک-حد اقل چنانکه از ظاهر این رساله برمیآید-پیش از آنکه اثری درباره تئوریهای ادبی باشد،اثری علمی در موضوع نقد ادبی است که بیش از هر چیز به نمونههای عینی یعنی آثار هنری و ادبی زمان خود نظر دارد.
نکته دیگر اینکه ارسطو آرای خود را در این رساله تنها براساس هنر یونان-و عمدتا تراژدی- پیریزی کرده و معلوم است که این امر،تالیف او را تا حد اثری تاریخی که فقط هنر و ادبیات زمان خود را گزارش میکند،تنزل میدهد."