خلاصه ماشینی:
"تعداد زیاد این بازارچهها در یزد یکی از دلایلی است که باعث شده در گذشته و حال برخلاف خیلی از بازارهای دیگر خاورمیانه،مغازههای فروش مواد خوراکی کمی در بازار اصلی یافت شود.
33 اگر مغازههای یزد بهطور خلاصه به خردهفروشان و پیشهوران(هرچند گروه اخیر نیز محصولاتشان را خردهفروشی میکنند)تقسیمبندی شوند،مغازههای خیابانها اکثرا حالت خردهفروشی دارند درحالیکه بیشتر راستههای بازار در اختیار پیشهوران و صنعتگران قرار دارد.
تعداد و انواع مغازههای فعال در یزد(+درصد موقعیت،*درصد نوع حرفه) (به تصویر صفحه مراجعه شود) دکان و دکانداران:تداوم و تغییرات ویژگیهای دکانداران مناطق تجاری از مغازهداران مجزا تشکیل شدهاند و ما اکنون به برخی از خصوصیات این بنگاههای اقتصادی و چهگونگی ارتباط خصایص آنها با منطقهی اقتصادیشان خواهیم پرداخت.
چه نوع تغییری در وضع دکانها ایجاد میشود؟دکانداران بهطور خاص از کجا میآیند و به کجا میروند؟و چه انتقالاتی بین بازار،خیابانها و بازارچهها وجود دارد،آیا انتقال هماهنگ و به سوی خیابانها است؟درک پاسخ این سؤالات به واسطهی تحقیق بر روی تغییرات دکانداری برای 20 سال تا پیش از سال 1971/1350 با توجه به محل قبلی دکاندار جدید و محل تازهی دکاندار پیشین،میسر است (جدول 4).
هرچند تخصصی شدن کمتری دارند و حتی دکانهای آنها به شکل مغازههای غربی است،اما ترتیب طولی مغازهها که مشابه حجرههای کوچک بازار است و خصوصیات کسبه و بسیاری از رویههای سنتی دیگر،مناطق تجاری خیابانها را به بازار شبیه میسازد."