چکیده:
هدف: از آنجا که پرخاشگری رابطهای سبب پیامدهای زیانباری برای خود کودک پرخاشگر و سایر کودکان میشود، این پژوهش با هدف بررسی پرخاشگری رابطهای نزد کودکان پیشدبستانی در شهر شیراز انجام شد.روش: در یک بررسی توصیفی- مقطعی 258 کودک 3 تا 7 ساله (119 پسر و 139 دختر) به یک پرسشنامه ده مادهای در زمینه پرخاشگری رابطهای برای کودکان پیشدبستانی- فرم آموزگار و پرسشنامه پرخاشگری رابطهای و محبوبیت- فرم همسالان پاسخ دادند. این کودکان از چهار مهدکودک معرفیشده توسط سازمان بهزیستی شیراز انتخاب شدند. دادهها بهکمک تحلیل واریانس، ضریب همبستگی و آزمون t تحلیل شدند. یافتهها: اغلب کودکان پیشدبستانی از سه سالگی در روابط با همسالان از پرخاشگری رابطهای استفاده کرده و موجب حذف برخی کودکان از گروه و یا وادارساختن دیگران به قطع رابطه با آنها شدند. تفاوت دختران و پسران در این زمینه معنیدار نبود. همچنین میزان رفتار پرخاشگرانه در رابطه با همسالان در سنین مختلف تغییر معنیدار نداشت. بین محبوبیت نزد همسالان و پرخاشگری رابطهای از نظر همسالان و آموزگاران رابطه معنیدار دیده شد (001/0p<). بین پرخاشگری رابطهای و اختلال گستاخی مقابلهای رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت (001/0p< ). نتیجهگیری: دختران و پسران ایرانی از نظر پرخاشگری رابطهای تفاوت معنیداری با یکدیگر ندارند. کودکانی که پرخاشگری رابطهای بهکار میبرند نزد همسالان دارای محبوبیت هستند.
خلاصه ماشینی:
"1 بررسی پرخاشگری رابطهای در میان کودکان پیشدبستانی ایرانی از این نظر دارای اهمیت است که تنها در این دوره تحصیلی، دختران و پسران در مهدهای کودک و کلاسهای آمادگی در یک محیط آموزشی و در کنار یکدیگر هستند.
بنابراین هدف اول این پژوهش دربرگیرنده ساخت آزمون پرخاشگری رابطهای برای کودکان پیشدبستانی و بررسی روایی و پایایی آن و هدف دوم بررسی پرخاشگری رابطهای 1- Goodwin 2- Pacey 3- Grace 4- Kozden5- Ladd 6- Burgess7- Crick 8- Casas9- Masher 10- relational aggression11- Lagerspetz 12- Bjorkqvist13- Peltonon 14- Cairnes15- Nickerman 16- Ferguson17- Gariepy 18- Grotpeter19- Archer 20- Coie21- Dodge 22- Bigbee23- Kupersmidt 24- Bryant25- Willoughby 26- Rys 27- Bear 28- Xie29- Farmer 30- Rose31- Swenson 32- Walker33- Underwood 34- Galen35- Paquette 36- McEvoy37- Estern 38- Rodrigues39- Olson نزد دختران و پسران پیشدبستانی از نظر آموزگاران و همسالان بود.
سپس نظرسنجی از هر کودک دوره آمادگی بهصورت انفرادی 1- Halperin 2- McKay3- Newcorn 4- Brown5- Atkins 6- Osborne7- Milnamow 8- Sakai9- Yamasaki 10- Relational Aggression Questionnaire for Preschool Children-Teacher Form11- French 12- Janson 13- Pida14- Relational Aggression and Popularity- (Pears Form)15- Kline توسط دستیار پژوهش که قبلا آموزشهای لازم را دیده بود بهعمل آمد.
) جدول 2- ضرایب همبستگی بین گویهها و نمره کل پرسشنامه پرخاشگری رابطهای برای کودکان پیشدبستانی- فرم آموزگار 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 گویه ها 81/0 84/0 73/0 82/0 82/0 75/0 80/0 80/0 67/0 78/0 نمره کل تفاوت میانگین نمرات دختران 5/17 (انحراف معیار 8/5) و پسران 5/16 (انحراف معیار 7/5) در نمره کل پرسشنامه اول و نیز در هر یک از گویههای آن به کمک آزمون t مستقل معنیدار نبود."