چکیده:
بودجهریزی عملیاتی،بخشی از بسته سیاسی انجام اصلاحات-مبتنی بر اصول بازار-در بخش عمومی،برای تدارک بهتر کالاها و خدمات عمومی میباشد.تمرکز این کوشش اصلاحی بر هزینه واحد تدارک کالاها و خدمات و کیفیت آنها،اثربخشی و نتایج حاصل از اعتباراتی که به دستگاهای اجرایی و سیاستگذاری تخصیص پیدا میکند و به طور کلی،رضایت خاطر شهروندان چونان مالیات دهندگان معطوف است.در بخش نخست،ضمن برشمردن برخی از کار ویژههای بودجهریزی عملیاتی، استدلال شده است که استقرار آن به بهبود تصمیمات مدیریتی و سیاستی،بهبود عملکرد دستگاههای اجرایی و افزایش پاسخگویی آنها در قبال اقداماتشان و تدارک کالاها و خدمات پر کیفیتتر و کم هزینهتر میانجامد.این دستاوردها،نگرش مردم به دولت را به طور مثبت تحت تأثیر قرار میدهند و بر مقبولیت آن میافزایند. در بخش دوم،نگارنده معتقد است به رغم تمام کاستیها و دشواریهایی که نخستین بودجهریزی عملیاتی در کشور به همراه دارد و خواهد داشت،میبایست این کوشش اصلاحی را تا به آخر ادامه داد.در پایان مقاله پیشنهادهایی به منظور افزایش اثر بخشی این گام اصلاحی ارائه شده است.
Operational budgeting is a part of policy package based on market in public sector in order to better provide public goods and services. This reform effort focuses on the cost of the unit providing goods and services and their quality efficiency as well as the outcomes resulting from credits allocated to executive and policy-making apparatus. Generally speaking، it refers to satisfaction of citizens such as tax-payers. In the first section of the article، the author counts certain functions of operational budgeting، arguing that its establishment will lead to the improvement of managerial and policy decisions، betterment of operations of the executive apparatus and increasing their accountability، as well as provision ofoutlook on the government positively and enhance its popularity.In the second section، the author holds that in spite of all deficiencies and difficulties that the first operational budgeting will bring about for the country، this reform effort should be continued to the end. The author at the end offers recommendations for strengthening the efficiency of such reform initiative.
خلاصه ماشینی:
در بخش نخست،ضمن برشمردن برخی از کار ویژههای بودجهریزی عملیاتی، استدلال شده است که استقرار آن به بهبود تصمیمات مدیریتی و سیاستی،بهبود عملکرد دستگاههای اجرایی و افزایش پاسخگویی آنها در قبال اقداماتشان و تدارک کالاها و خدمات پر کیفیتتر و کم هزینهتر میانجامد.
(31)این سنجشپذیری،که مبتنی بر هزینه واحد2عرضه و نظام اطلاعات عملکرد است،از یک طرف پاسخگویی دستگاههای اجرایی در برابر عملکردشان را افزایش میدهد و از طرف دیگر آگاهی مردم و نمایندگان آنها را از قیمت تمام شده تدارک کالاهای عمومی-از طریق بوروکراسی-و نیز از اثر بخشی مخارج عمومی بیشتر میکند.
به دیگر سخن،آنها بهتر میدانند که هزینه تمام شده هر واحد کالا یا خدمت عمومی چقدر است؟چه میزان بودجه باید به حوزه کاری آنها اختصاص یابد و اینکه آیا روش فعلی عرضه کارآمد هست یا نه؟بنابراین ممکن است از این مزیت اطلاعاتی در جهت نیات و مقاصدی بهرهبرداری کند که مورد نظر مردم یا تأمین کنندگان منابع عمومی نیست.
بودجهریزی عملیاتی و مقبولیت دولت ناکارایی تخصیصی نیز زمانی اتفاق میافتد که کالاها و خدماتی که دستگاههای اجرایی عرضه میکنند،مورد تقاضای مردم نباشد یا بیش از مقداری باشد که تأمینکنندگان منابع عمومی میخواهند و برای آنها تمایل به پرداخت مالیات دارند.
از جمله این اطلاعات میتوان به هزینه هر واحد تدارک کالاها و خدمات عمومی،عملکرد دستگاههای اجرایی و میزان دستیابی آنها به اهداف تعیین شده اشاره کرد.
(91) همچنین اطلاعات عملکردی که نظام بودجهریزی عملیاتی تولید میکند،نقش بازخورد را برای دستگاههای اجرایی دارد و به مدیران آنها امکان میدهد تا با بهرهگیری از این اطلاعات به اصلاح اداره تحت مدیریت و نیز تصمیمات مدیریتی خود بپردازند.