چکیده:
در این مقاله سیر تحول بازاریابی رابطهای در زمان گذشته،حال و آینده مورد بررسی قرار گرفته است.ابتدا به بررسی روند رشد و توسعه بازاریابی رابطهای پرداخته شده و بعد اهمیت و نحوه ایجاد روابط بیان شده است.امروزه در پی افزایش سریع تعداد تولیدکنندگان و رقابت در تولید کالا و خدمات ضرورت بازاریابی رابطهای،بیش از هر زمان دیگری مشاهده میشود.ویژگیهای روابط در بازاریابی رابطهای و مدل پنج سطحی بازاریابی رابطهای کاتلر، از مباحث مهم این مقاله است و راهنمای مدیران بازاریابی در اجرای این سبک-بازاریابی رابطهای-میباشد.در بخش نهایی این مقاله،آینده بازاریابی رابطهای مورد بحث قرار گرفته و نتیجهگیری از کل مباحث ارائه شده است. این مقاله نتیجه یک تحقیق توصیفی،تاریخی میباشد.
خلاصه ماشینی:
"تعریف انجمن بازاریابی آمریکا از بازاریابی رابطهای عبارت است از:بازاریابی رابطهای،بازاریابی با هدف آگاهانه برای توسعه و اداره روابط بلند مدت و قابل اعتماد با مشتریها،عرضهکنندگان،توزیعکنندگان و سایر عوامل موجود در محیط بازاریابی میباشد.
یک ایده اساسی و پایهای بازاریابی رابطهای این است که هدف مدیران بازاریابی،توسعه ارتباطات بلند مدت با استفاده از یک ساختار مزایای چندگانه برای طرفین ارتباط میباشد.
نتیجه اصلی کار آنها این بود که معاملات تجاری در قالب شبکه بزرگتری قرار گرفت که شامل روابط بلند مدت تعالی بود(هکنسون 2891)این نگرش مربوط به تئوری معامله رابطهای بود که در آن هریک از طرفین معامله،صادقانه با هم رفتار میکنند و معامله در نتیجه اعتماد و همراهی دو جانبه به وجود میآید.
مطالعات معدودی که نقطه نظرات مشتری را مورد توجه قرار دادهاند،بیان میکنند که نگرشهای موقتی با اجرای بازاریابی رابطهای نامتناسب هستند و ممکن است که مانع از توسعه موفق روابط بشوند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) اساس بازاریابی رابطهای روابطی است که به عنوان ساختاری از وابستگی بین شرکت و مشتری توصیف شده است آینده بازاریابی رابطهای گسترش بازاریابی رابطهای در سطح بین صنعتی:برنامهها و تاکتیکهای بازاریابی رابطهای هم اکنون در درون یک صنعت بین تولیدکنندگان،عرضه کنندگان مواد اولیه،مشتریان و سایر گروههای ذینفع به کار گرفته میشود.
نتیجهگیری با این که بازاریابی رابطهای در سالهای اخیر شهرت زیادی یافته است،میزان اثربخشی اجرای آن کاربرد تکنولوژی به وسیله پست الکترونیکی و اینترنت ممکن است به تغییر ماهیت مدیریت روابط در بازاریابی رابطهای منجر شود ممکن است در جوامع و فرهنگهای مختلف،متفاوت باشد."