خلاصه ماشینی:
"این استاد دانشگاه سپس با توسل به آرای غزالی،متفکر و عارف اسلامی به طرح این سؤال پرداخت که چطور میتوانیم ادعا کنیم به فهم دین نایل آمدهایم،چه روشی برای فهم دین وجود دارد، چه کسانی در جستوجوی فهم دین هستند و راه رسیدن به حقیقت دین کدام است؟ اعوانی سپس افزود:غزالی از چهار طایفه متکلمان که خود را صاحب رأی و نظر در دین میدانند؛باطنیه که دعوت پنهانی میکردند؛فیلسوفان که از طریق منطق و برهان به حقیقت میرسند و بالاخره عرفا (یا صوفیه)که خود را خاصان حضرت حق میدانند و مدعی مشاهده و مکاشفه حقایق هستند،نام میبرد و میگوید وجود متکلمان در هر دینی برای دفاع از آن دین و پیراستن آن از شکوک و شبهات لازم است،اما منطق ایمان و حقیقت نزد آنها نیست،زیرا از یقینیان استفاده نمیکنند،بلکه به مشهودات و مسلمات متوسل میشوند و طالب حقیقت دین نیستند."