چکیده:
شناخت زمینه های اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و تمایلات کشاورزان از جمله ضروریاتی است که انجام دادن مطالعات علمی را ایجاب میکند.لذا این تحقیق به روش پیمایشی با هدف امکانسنجی تشکیل و توسعه شرکتهای تعاونی بازاریابی محصولات کشاورزی در سال 5831 انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کشاورزان عضو تعاونیهای کشاورزی استان آذربایجان شرقی میباشدو نمونهها با روش نمونهگیری چند مرحلهای شامل سهمیهای و تصادفی ساده انتخاب گردیدهاند. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه حضوری با 543 تولیدکننده محصولات کشاورزی در شهرستانهای مختلف استان صورت گرفت و تجزیه و تحلیل دادهها از طریق کاربرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بوده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که وضعیت بازاریابی محصولات کشاورزی توسط تولیدکنندگان به دلیل خرده پا بودن،ضعف بنیه مالی و محدود بودن منابع کسب اطلاعات در زمینه قیمتها،چندان رضایتبخش نبوده است.لذا معیارها و زیر معیارهای مؤثر(مشارکت اجتماعی،انسجام اجتماعی، خدمات بازاریابی،ویژگیهای فردی،گرایش به تشکیل تعاونی بازاریابی،علاقه به شغل کشاورزی و آشنایی با مفهوم شرکت تعاونی بازاریابی)با استفاده از مدل تحلیلی بررسی گردید و با توجه به مقدورات،شرایط و عوامل مثبت در تشکیل تعاونی بازاریابی و وجود بحران در بازاریابی محصولات کشاورزی و موانع موجود از قبیل بیسوادی و کمسوادی کشاورزان و ضعف تطابق عرضه محصولات کشاورزی با سازوکار بازار،امکان تشکیل و توسعه شرکتهای تعاونی بازاریابی در حد متوسط ارزیابی گردید.
خلاصه ماشینی:
"لذا معیارها و زیر معیارهای مؤثر(مشارکت اجتماعی،انسجام اجتماعی، خدمات بازاریابی،ویژگیهای فردی،گرایش به تشکیل تعاونی بازاریابی،علاقه به شغل کشاورزی و آشنایی با مفهوم شرکت تعاونی بازاریابی)با استفاده از مدل تحلیلی بررسی گردید و با توجه به مقدورات،شرایط و عوامل مثبت در تشکیل تعاونی بازاریابی و وجود بحران در بازاریابی محصولات کشاورزی و موانع موجود از قبیل بیسوادی و کمسوادی کشاورزان و ضعف تطابق عرضه محصولات کشاورزی با سازوکار بازار،امکان تشکیل و توسعه شرکتهای تعاونی بازاریابی در حد متوسط ارزیابی گردید.
سؤالات اصلی در تحقیق حاضر به شرح ذیل میباشد: 1-وضعیت موجود بازاریابی محصولات کشاورزی توسط کشاورزان عضو تعاونیهای کشاورزی چگونه است؟ 2-عوامل مؤثر بر امکان تشکیل و توسعه شرکتهای تعاونی بازاریابی کدامند؟ 3-آیا امکان تشکیل و توسعه تعاونی بازاریابی محصولات کشاورزی توسط کشاورزان عضو تعاونیهای کشاورزی وجود دارد؟ روش پژوهش جامعه آماری در این مطالعه شامل اعضا و مدیران عامل تعاونیها کشاورزی(تخصصی -تولیدی)است.
بررسی معیار وضعیت بازاریابی با زیر معیارهای منبع کسب اطلاعات مربوط به قیمت،نحوه فروش،قیمت فروش و خدمات بازاریابی نشان داد که: در مورد نحوه کسب اطلاع از قیمت محصولات کشتورزی به نظر میرسد افرادی که دارای تولید در مقیاس زیاد میباشند،چون بیشتر سطح زیر کشت آنها به تولید محصولات اختصاص یافته و امرار معاش خانوار از این طریق است لذا تلاش بیشتری برای کسب اطلاعات مربوط به قیمت بازار میکنند تا محصول تولیدی را به قیمت مناسبی به فروش رسانند."