چکیده:
رویارویی نوجوانان میشود.
خلاصه ماشینی:
از سوی دیگر با نگاهی به استرسهای خاص مرحله نوجوانی و شیوههای رویارویی خاص این دوره که غالبا هیجانمدار و اجتنابی میباشد اهمیت و لزوم مداخلات روانشناختی در این دوره روشن میشود ولی بیشتر مطالعات صورت گرفه در ایران و خارج از کشور در زمینه شیوههای رویارویی مخصوصا در مورد نوجوانان جنبه توصیفی دارد که در داخل کشور فقط یک تحقیق در این زمینه صورت گرفته است اکثر تحقیقات صورت گرفته در کشور و خارج از کشور در قسمت پیشنهادات خود بر لزوم شیوههای مداخلهای و آزمایشی در آموزش روشهای رویارویی مسألهمدار با استرس تأکید کردهاند.
روش پژوهش پژوش حاضر یک تحقیق آزمایشی به حساب میآید و سعی بر این است که با مقایسه و حذف متغیرها و عوامل مزاحم و نامربوط،میزان تأثیر متغیر آزمایشی(رواندرمانی گروهی با تأکید بر رویکرد تحلیل رفتار متقابل)بر متغیر وابسته(شیوههای رویارویی با استرس)آزمون شود.
با عنایت به اینکه ارزش معناداری خطا برابر (p>0/000) مشاهده شده است بنابر این با اطمینان بیش از 0/999 اثربخشی شیوه درمانی تحلیل رفتار متقابل به صورت گروهدرمانی در کاهش هیجانمداری نوجوانان مورد پژوهش تأیید میشود در نتیجه فرضیه نخست پژوهش مورد تأیید قرار میگیرد.
با عنایت به اینکه ارزش معناداری خطا برابر (p>0/02) مشاهده شده است بنابر این با اطمینان 0/99 اثربخشی شیوه درمانی تحلیل رفتار متقابل به صورت گروه درمانی در افزایش مسألهمداری نوجوانان مورد پژوهش تأیید میشود.
نتایج حاصل از دوازده جلسه گروه درمانی 021 دقیقهای با رویکرد تحلیل رفتار متقابل و بررسی آزمون نتایج با پرسشنامهی شیوههای رویارویی فرضیههای مربوط به مؤثر بودن گروه درمانی بر افزایش مسألهمداری و کاهش هیجانمداری در استرس نوجوانان را مورد تأیید قرار داد.