چکیده:
کتاب درسی مهمترین و پرکارترین رساله آموزشی در کشور ایران است.این رساله با اهمیت در بردارنده بخشهای نوشتاری،تصویرها و تمرینهایی است که در راستای تحقق هدفهای کتاب انتخاب و سازماندهی میشوند.از سوی دیگر آموزش خواندن و نوشتن به عنوان کلید ورود به نظام آموزش رسمی کشور،اهمیت کتابهای درسی«بخوانیم و بنویسیم»را برای پایه اول ابتدایی دو چندان کرده است.پژوهش توصیفی حاضر درصدد بررسی چگونگی ارتباط متون نوشتاری،تصویرها و تمرینها با هدفهای کتابهای درسی«بخوانیم و بنویسیم»پایه اول بود و با روشهای متداول در آمار توصیفی با استفاده از روش تحلیل براساس هدفهای جزیی،مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج به دست آمده مبین آن بودند که 52/7%از هدفهای جزیی بدون متن نوشتاری و 34/1%از هدفهای جزیی بدون تصویر،41/7%از هدفهای جزیی بدون تمریناند.بنابراین نیمی از هدفهای جزیی برنامه با الگوی نظری تحقق هدفهای یادگیری خواندن و نوشتن مطابقت ندارد که میتواند امر آموزش را با مشکل مواجه سازد.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل محتوای کتابهای فارسی سال اول دبستان در ایران
تمرینهایی است که در راستای تحقق هدفهای کتاب انتخاب و سازماندهی
مبین آن بودند که 52/7%از هدفهای جزیی بدون متن نوشتاری و
تعیین اصول و هدفهای کلی آموزش زبان فارسی در دوره
کتاب درسی کتابی است که از انواع آموزش در تمام
در این تحلیل میزان تأکید و چگونگی توزیع مفاهیم و مضامین در کتابهای مذکور
کتاب فارسی سال اول اغلب جنس مذکر فعال است.
تصاویر و تمرینها با هدفهای کتاب درسی بخوانیم و
پایه اول دوره ابتدایی سال 2831 دارای متن
3. کدام یک از هدفهای جزیی درسهای کتاب بخوانیم
3. کدام یک از هدفهای جزیی درسهای کتاب بخوانیم
3. کدام یک از هدفهای جزیی درسهای کتاب بخوانیم
هدفهای جزیی یهمان درس(براساس کتاب راهنمای
هدفهای جزیی،22 درس کتاب بخوانیم مورد تحلیل قرار
جدول 2:توزیع فراوانی تحلیل هدفها براساس تصویرهای درسی کتاب فارسی
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3:توزیع فراوانی تحلیل هدفهای جزیی براساس تمرینهای کتاب فارسی
(به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور بررسی ارتباط تصویرها با هدفهای جزیی
جدول 4:توزیع فراوانی هدفهای جزیی کتاب بخوانیم و بنویسیم براساس
از هدفهای جزیی درسهای کتاب بخوانیم و بنویسیم پایه
از هدفها متن نوشتاری و تمرین دارند اما فاقد تصویرند،
دیگر،در صورتی که عناصر و اجزای کتابهای درسی در راستای تحقق هدفهای آموزشی باشند کتاب درسی نقش
جزیی بخش نشانه بودن متن نوشتاری و 79 هدف،
درصد بالای هدفهای بدون متن نوشتاری،از این جهت
هدف،31/1%از هدفهای جزیی درسهای کتاب بخوانیم
کلی و جزیی را براساس هدفهای دوره تدوین و سپس"