چکیده:
هدف این مقاله معرفی اقدام پژوهی به عنوان یکی از مهم ترین ، روش های کیفی در علوم انسانی و به ویژه علوم تربیتی است تا دانش آموختگان از ویژگی های نوآوری شده و امتیازهای ویژه این روش مطلع ودر کارورزی ها و پروژه های خود از آن بهره مند شوند انتظار این است که روش های کیفی از جمله اقدام پژوهی با روش های به اصطلاح کلاسیک ( تجربی) در پژوهش ها ادغام شوند نا گاهی به سوی تولید علوم انسانی و به ویژه تربیتی برداشته شود . گفتمان به عنوان محوری ترین مراحل اقدام پژوهی و به عنوان معیار تشخیص تجربی نارسایی و اختلال فرآیندهای ارتباطی مورد بررسی قرار میگیرد . شرط تحقق پذیر شدن اقدام پژوهی این است که انسان ها در واقع برای برسی عمل خود و ادامه ی توسعه آن بدین گونه برآیند که بازاندیشی و اقدام خود را مکررا به یکدیگر ربط دهند .
این مطالب و سایر تفکرات بنیادی اقدام پژوهی در آموزش و پرورش مورد بررسی و نتیجه گیری قرا می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین جای شگفتی نیست که واژهی «روشها، نه تنها روشهای تحلیل و جمعآوری دادهها بهمفهوم خاص بلکه روشهایی که بهنظر برخی «پیشزمینه» پژوهش و پیگیری نتایج آن تلقی میشوند را به شکلهای زیر در برمیگیرد: - بر این نکته تأکید زیادی شده است که اقدامپژوهندگان بههنگام تکوین و بهویژه تکمیل پرسشها و فرضیههایشان مورد حمایت قرار گیرند.
اعتباریابی اقدام، روش خاصی از آزمودن اعتبار به این معنی است که آیا رابطهای(یا همبستگی) تجربی و اثباتپذیر بین دادههای بهدست آمده (مثلا از آزمون، پرسشنامه، مصاحبه و امثالهم) و رفتار مشاهدهپذیر فرد مورد نظر وجود دارد؟ از آنجا که هر وسیلهی اندازهگیری، منابع خطای متعددی دارد که بهوسیلهی اعتباریابی اقدام نیز کاملا قابل کنترل نیست، بنابراین باید به اثبات برسد که آیا دادهها، واقعیت عاملان را منعکس میسازد یا خیر؟ اثبات آن به سه طریق زیر انجام میگیرد: 1- میان دادهها و رفتار مشاهدهپذیر، همبستگی آماری احتساب میشود: هر قدر ضریب همبستگی بالاتر باشد، به همان نسبت دادهها معتبرتر خواهند بود.
درک مفهوم اعتبار این است که فاصله و اختلاف میان نظریه، دادهها و واقعیت آزمودنی در آزمایش و پژوهش تجربی باید رفع و حل شود و این پرسش را پاسخگو باشد که آیا دادهها و تفسیرها، زمینههای واقعیتی که از آن، نظریه سخن میگوید را در برمیگیرد؟ اگر ویژگی نسبتی بودن اعتبار مورد بازاندیشی قرار گیرد، در این حال این تفسیر رایج از اعتبار، چندان معنی نخواهد داشت که نتایج معتبر میتواند بهوسیلهی کاربرد ابزار معتبر جمعآوری اطلاعات و اندیشیدن به همهی زوایای آن تحققپذیر شود."