خلاصه ماشینی:
"او میگوید مجرد به مرتبۀ واحد(کهدربردارندۀ عدد مقدس 19 است)میرسد و مستعد&%06863JTKG068G% اسکندر بیک منشی دلیل توجه شاه عباس به نقطویه ورابطه دوستانه و نزدیک شاه با درویش خسرو(رهبر این فرقه در قزوین)را به منظور زیر نظر گرفتن آنهاذکر نموده است اما این احتمال وجود دارد که شاه عباسدرصدد برآمده که از نقطویه به عنوان پایگاه اعتقادی جدیدیبرای دولت صفوی استفاده کند وصول به مرتبۀ الله میشود که چیزی جز وجودانسان در ذات کاملاش نیست و مرکب المبیننامیده میشود ازاینرو نقطویان مذهب خود را در[عبارت]لا الله الا المرکب المبین خلاصهمیکنند،[...
رابطۀ شاه عباس بادرویش خسرو طی دو سال بعد رو به تیرگی نهادبه ویژه هنگامی که درویش خسرو به طرزگستاخانهای،شاه عباس را در آستانۀ نبرد علیهشورشیان لرستان آگاه کرد که اگر در اول محرم1000-27 سپتامبر 1593 به قزوین باز نگردد ممکناست با توجه به گردش اختران یک نقطوی دیگر پس از سرکوبیهای شدید نقطویان در اواخر دورۀ شاه عباس،بسیاری از آنها احتیاط را در آن دیدند به هند پناه برند،این پناهندگان شامل تعداد قابل توجهی شاعر مانند:وقوعی نیشابوری،حیاتی کاشانی،علی اکبر تشبیهی،ملا صوفیمازندرانی،حکیم عباد الله کاشانی و عبد الغنی یزدی بودند غیر از خود شاه بر تخت شاهی تکیه زند.
از سوی دیگرممکن است مشاور اصلی اکبر،ابو الفضل علامی،گرایشهای نقطوی داشته است چون نامهای از اودر میان کاغذهای میر سید احمد کاشی یافتند اوهمان کسی بود که اکبر را به نوشتن نامهایبیثمر به شاه عباس در خصوص محاسن تساهل با توجه به شباهتهای فرقه نقطویه با فرقههای حروفیه واسماعیلیه،میتوان آن را حلقها از زنجیرۀ طولانی زندقۀ ایرانیبه شمار آورد گفته میشود عنوان نقطوی به خاطر این آموزۀ آنها استکه خاک نقطۀ آغاز همه چیز است و سه عنصر دیگر از آنبه وجود آمدهاند مذهبی برانگیخت."