چکیده:
در این نوشتار برآنیم تا براهین عقلی اثبات حیات پس از مرگ انسان را بررسی کنیم. براهینی که در نوشتار بررسی قرار شدهاند عبارتند از:1.برهان فطرت؛ 2.برهان معقولیت؛3.برهان عدالت؛4.برهان حکمت؛5.برهان تجرد روح؛6.برهان اخلاقی. بهطور کلی این براهین را میتوان به دو بخش تقسیم کرد:1.براهینی که برای اثبات حیات پس از مرگ،از خدا و صفات او کمک میگیرند؛مانند قرائتی از برهان فطرت،برهان عدالت و برهان حکمت؛2.براهینی که مستقیم و بدون کمک گرفتن از خدا و صفات او میتوانند حیات پس از مرگ را اثبات کنند؛مانند برهان معقولیت، برهان اخلاقی و برهان تجرد روح. در برهان فطرت،از فطرت جاودان خواهی انسان و در برهان عدالت،از عدالت خدا و در برهان حکمت،از حکیم بودن خدا حیات پس از مرگ اثبات شده است.در برهان معقولیت،عقل حکم میکند که اعتقاد به حیات پس از مرگ از اعتقاد نداشتن بدان،معقولتر است.در برهان اخلاقی از حکم اخلاقی و در برهان تجرد روح،از فنا ناپذیری روح،حیات پس از مرگ اثبات شده است.در این نوشتار،تمامی این برهانها تجزیه و تحلیل شدهاند.
In this article we will try to investigate the rational proof of proving life after death.
The proofs investigated in this article are as follows:
1.The proof of innate nature،
2.The proof of rationality;
3.The proof of justice;
4.The proof of wisdom;
5.The proof of immateriality of soul;
6.Ethical proof;
These proofs can be generally divided into two groups:
1. Proofs that use God and his attributes to prove life after death; such as one reading of the proof of nature، and the proofs of justice and wisdom.
2. Proofs that prove life after death without using God and his attributes; such as the proof of rationality، immateriality of soul and the ethical proof.
Life after death is proved by the immortal-desiring nature of human in the proof of nature، by God’s justice in the proof of justice، and by God’s wisdom in the proof of wisdom. According to the proof of rationality، believing life after death is more reasonable than not believing it. The ethical proof proves it by an ethical command and the proof of immateriality of soul proves it by the immortality of soul. All of these proofs are analyzed in this article.