چکیده:
شوراهای عالی متعددی در ردة مدیریت راهبردی کشور در طول سالیان مختلف بدون نقشه قبلی ایجاد شدند. تأسیس هر کدام از این شوراها در مقطع زمانی خاصی و متناسب با شرایط و مقتضیات معینی ممکن است درست بوده و موجب حل مسائل و مشکلاتی شده باشند اما عملکرد مجموعه این شوراها در انتهای دهة سوم انقلاب اسلامی به گونهای ارزیابی شد که ضرورت تحول و مهندسی مجدد آنها اجتنابناپذیر به نظر رسید.هزینههای بالای تصمیمگیری در رده راهبردی هر سازمان و کشوری ایجاب میکند که ساختاری مناسب برای این رده طراحی شود. طراحی چنین ساختاری باید مبتنی بر مبانی و اصولی که سازگار با فرهنگ و ارزشهای آن سازمان و جامعه است، صورت پذیرد. مهندسی شوراهای عالی تصمیمگیری کشور و تعیین اینکه ترکیب و تعداد شوراها و تعامل و ارتباط آنها چگونه باشد، موضوعی است که در صدر موضوعات مهندسی فرهنگی کشور قرار میگیرد.اگر اشکال اساسی در کارکرد و عملکرد شوراهای عالی متعدد تصمیمگیری در ردة راهبردی گذشته در کشور، عدم وجود مبانی و اصول روشن و نقشه از قبل ترسیم شده در تأسیس آنها بود، همین اشکال نیز در ادغام شوراها و وضعیت جدید به نظر میرسد.مهندسی فرهنگی نظام مدیریت راهبردی کشور مبتنی بر مبانی و اصول برگرفته از فرهنگ و ارزشهای اسلامی میتواند شرط لازم اثربخشی تلاش فراوان مدیران ردة عالی کشور محسوب گردد
خلاصه ماشینی:
"آنها مهندسی و مدیریت اقتصادی، سیاسی را برکشور خود حاکم ساختهاند لذا همة ساختارهای ردة مدیریت راهبردی خود را برمحور این ساختار سامان دادهاند 8- کارکردهای اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان ساختار محوری در مهندسی فرهنگی ساختارهای ردة مدیریت راهبردی کشور بدین قرار میباشد: 1/8- تعیین اهداف فرهنگی کشور براساس شناخت و تعیین متغیرهای استراتژیک فرهنگی کشور و رصد فرهنگی کشور و منطقه و جهان و تعیین سهم تأثیر هر یک از نظامها و دستگاههای کلان کشور(تعیین اهداف پیشرو) 2/8- تعیین سیاستهای کلی برای تحقق این اهداف بر اساس شناخت و آسیبشناسی وضعیت موجود حاصله از مطالعات رصد فرهنگی و آینده نگری و آیندهنگاری (سیاستهای پیشرو) 3/8- ارزیابی چگونگی تحقق اهداف(ارزیابی بازده) و ارائه بازخورد در رابطه با مهندسی مجدد شوراهای تصمیمگیری ردة عالی کشور که منجر به ایجاد چهار شورا گردیده است سؤالات ذیلالذکر وجود دارد: 1- آیا مهندسی شوراهای تصمیمگیری به معنای نوسازی، بازسازی و انسجامبخشی به آنها با رویکرد فرهنگی صورت گرفته است؟ به عبارت دیگر آیا این شوراها مهندسی فرهنگی شدهاند؟ 2- چه نوع رویکردی بر مهندسی مجدد این شوراها حاکم بوده است؟ 3- آیا شوراهای چهارگانه جدید از انسجام و جهتگیری لازم برخوردارند؟ شورای محوری در میان این چهار شورا کدام است؟ 4- و به خصوص اینکه جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با این شوراها کدام است؟ مقام معظم رهبری دربارة جایگاه این شورا میفرمایند: «اینجا را در واقع باید اتاق فرمان فرهنگی کشور یا ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاههای کشور – اعم از دستگاههای فرهنگی و سایر دستگاهها- و مرکز مهندسی فرهنگی کشور به حساب آورد."