چکیده:
مقالهای که از نظر میگذرد نتیجه یک مطالعه کاربردی و پژوهشی از نوع توصیفی پیمایشی است. هدف کلی از انجام این پژوهش تعیین مدیریت کیفیت فراگیر خدمات آموزشی، دانشجویی واحدهای ارائه کننده خدمات و انطباق آنها با رضایتمندی دانشجویان به عنوان مشتریان دریافت کننده خدمات بوده است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قوچان و واحدهای ارائه کننده به خدمات آموزشی و دانشجویی بوده و نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر (T.Q.M) و پرسشنامه ارزیابی رضایتمندی دانشجویان است. داده های جمع آوری شده از هشت واحد ارائه کننده خدمات آموزشی و دانشجویی (امور آموزشی، امور پژوهشی، کتابخانه، دیداری و شنیداری، خوابگاهها، سلف سرویس، امور فرهنگی و تربیت بدنی) و تعداد 100 نفر دانشجو به عنوان نمونه مورد پژوهش با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی شامل میانگین ،همبستگی ناپارامتری اسپیرمن و قضیه حد مرکزی، تجزیه و تحلیل گردیده و استنتاج صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که از بین واحدهای ارائه دهنده خدمات بیشترین امتیاز مدیریت کیفیت فراگیر (T.Q.M) مربوط به امور آموزشی و سپس به کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی و کمترین امتیاز به امور دیداری و شنیداری و نیز سلف سرویس تعلق گرفته است. همچنین نتایج بدست آمده نشان داد که بین کمیت خدمات ارائه شده توسط واحدهای ارائه کننده خدمات و رضایتمندی دانشجویان به عنوان مشتری رابطه مستقیم و معنی داری وجود داشته و با ضریب اطمینان 99% همبستگی بین آنها وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که برای دستیابی به رضایتمندی بیشتر دانشجویان به عنوان مشتریان، خدمات آموزشی باید در ارتقاء مستمر کیفیت خدمات و رشد کمی خدمات تلاش صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
"Q. M) معیارها واحدهای دانشجوئی خوابگاهها سلف سرویس امور فرهنگی تربیت بدنی حمامیت و رهبری مدیریت عالی 8 د 8 د 12 ج 12 ج برنامه ریزی استراتژیک 6 د 6 د 9 ج 9 ج مشتری مداری 16 د 16 د 24 ج 24 ج شناسائی و آموزش کارکنان 9 ج 6 د 9 ج 9 ج توانمندی کارکنان و کارتیمی 6 د 9 ج 12 ب 12 ب اندازه گیری و تجزیه و تحقیق کیفیت 6 د 6 د 6 د 6 د بیمه کیفیت 6 ه_ 6 ه 12 د 12 د پیامدهای بهبود و بهره وری کیفیت 30 ج 20 د 40 ب 20 د جمع امتیازات بر هر واحد 87 77 124 104 سطح چهارم چهارم دوم سوم بررسی همبستگی متغیرها برای بدست آوردن ضریب همبستگی بین دو متغیر کیفیت خدمات و رضایتمندی دانشجو بدلیل اینکه مقیاس اندازهگیری از نوع تربیتی میباشد از ضریب همبستگی ناپارامتری اسپیرمن استفاده شد.
از طرفی با توجه به هدف کل این پژوهش نشان میدهد که مدیریت کیفیت فراگیر و واحدهای ارائه کننده با خدمات آموزشی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قوچان در سطح دوم و چهارم دارای امتیاز از 63 تا 130 که بیشترین آن مربوط به امور آموزشی (130) و کتابخانه و اطلاع رسانی (137) و کمترین آن مربوط به امور دیداری و شنیداری (63) سلف سرویس (77) میباشد."