چکیده:
بررسی جوامع پیشرفته نشان میدهد که همه این کشورها از نظام آموزشی مؤثر و کارآمد برخوردار بودهاند. یکی از جلوههای نظام آموزشی موفق میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آن نظام است.هدف این پژوهش بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر رشتههای نظری دوره متوسط عمومی دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 82-81 که جمعا 000/135 نفر بودند تشکیل میدادند و نمونه مورد پژوهش به تعداد 1200 نفر از 5 منطقه تهران به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. این پژوهش از نوع پژوهشهای پس رویدادی و همبستگی است و برای جمع آوری دادهها از 5 ابزار اندازه گیری (پرسشنامه) و معدل دانش آموزان استفاده شده است. آزمونهای آماری به کار رفته در این پژوهش آزمون F,T ، تعقیبی توکی، همبستگی و رگرسیون چند متغیره بوده است. در این پژوهش 14 فرضیه مورد آزمون قرار گرفت و نتایج به شرح زیر بود: بین اضطراب و سبک اسناد بیرونی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار ولی معکوس (منفی) وجود دارد، بین نگرش دانش آموز به معلم و درک دانش آموز از اهمیت تحصیلات در جامعه با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود ندارد. در ده فرضیه باقی مانده بین پیشرفت تحصیلی و تک تک عوامل مطرح شده رابطه مثبت معنادار وجود داشت.نتیجه حاصل از آزمون رگرسیون نشان داد که نگرش دانش آموز به تحصیل بهترین پیش بین برای پیشرفت تحصیلی (21/0) و پس از آن نگرش والدین به تحصیل (24/0) و در مرحله سوم عزت نفس دانش آموز (25/0) هرسه با اثر مثبت و سپس نگرش دانش آموز به معلم (26/0) که اثر منفی (معکوس) داشت.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- محاسبه همبستگی بین پیشرفت تحصیلی با خرده آزمون های مورد استفاده در پژوهش آزمونها متغیر پیشرفت تحصیلی (معدل) سطح معناداری 1- اضطراب سنج زانک 14/0 - 000/0 2- انگیزه پیشرفت زارع 14/0 004/0 3- کنترل درونی – بیرونی راتر 08/0- 000/0 4- عزت نفس کوپر اسمیت 17/0 000/0 5- فضای روانی – عاطفی خانواده 10/0 000/0 6- نگرش والدین نسبت به تحصیل فرزندان 17/0 000/0 7- نگرش دانش آموزان نسبت به تحصیل 20/0 000/0 8- نگرش دانش آموزان نسبت به امتحان 07/0 007/0 9- نگرش دانش آموزان نسبت به معلم 02/0- 250/0 10- آگاهی دانش آموزان از راهبردهای یادگیری و مطالعه 12/0 000/0 11- درک دانش آموزان از رشد و اهمیت تحصیلات در جامعه 004/0 439/0 12- درک دانش آموز از تأثیر تحصیلات بر روابط و پایگاه اجتماعی 12/0 000/0 13 – درک دانش آموز از تأثیر تحصیلات بر اشتغال و زندی آینده 08/0 002/0 14 - کل ( تأثیر مجموع خرده آزمونهای 5 لغایت 13) 17/0 000/0 بین هر یک از موضوع های ذکر شده در جدول فوق از شماره 1 تا 13 و پیشرفت تحصیلی فرضیه جداگانه ای مطرح شده بود که با توجه به جدول شماره 1 فرضیه 9 و 11 یعنی بین نگرش دانش آموز نسبت به معلم و درک دانش آموز از رشد و اهمیت تحصیلات در جامعه با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد ولی در بقیه موارد رابطه معنادار وجود دارد که در مورد فرضیه 1 و 3 رابطه منفی و در بقیه موارد مثبت است."