چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبردهای ان ال پی (برنامه ریزی عصبی-کلامی) بر سلامت روان و مسئولیت پذیری دانش آموزان شهر بجنورد انجام شده است. 40 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و مرحله ای، از بین جامعه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه (سوم دبیرستان) به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. با توجه به ماهیت تحقیق ،روش تحقیق آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت و طرح پژوهش حاضر طرح نیمه تجربی (طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل) است که برای بررسی تاثیر ان. ال. پی، بر متغیرهای تحقیق استفاده شده است. پرسشنامه سلامت روان (GHQ)، کلدبرگ (1977)، جهت سنجش میزان سلامت روان و پرسشنامه مسئولیت پذیری (CPI-R) نیز جهت اندازه گیری میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان به کار رفته است. در این تحقیق ابتدا آزمودنی ها به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. قبل از اجرای متغیر مستقل یک پیش آزمون بر روی هر دو گروه در زمینه سلامت روان و مسئولیت پذیری انجام شد که نتیجه پیش آزمون تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان نداد. پس آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 18 جلسه هر جلسه 90 دقیقه به مدت 6 هفته تحت تاثیر متغیر مستقل قرار گرفتند: سپس از هر دو گروه یک پس آزمون به عمل آمد. نتایج پس آزمون مبین تفاوت معنادار بین گروه آزمایش و کنترل بود و نشانده تاثیر آموزش راهبردهای ان. ال. پی بر سلامت روان و مسئولیت پذیری. جهت بررسی پایائی نتایج 40 روز بعد از پس آزمون اول، پس آزمون دوم اجرا شد که نتایج پس آزمون اول تکرار شد و این نشان دهنده پایائی تاثیر راهبردهای ان ال پی در طول زمان است.
خلاصه ماشینی:
"پی بر میزان سلامت روان و مسئولیتپذیریدانشآموزان شهر بجنورد ابو طالب سعادتی شامیر1 زینب زحتمکش2 کیده {IBپژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای ان ال پی(برنامهریزی عصبی-کلامی)بر سلامت روان و مسئولیتپذیری دانشآموزان شهربجنورد انجام شده است.
جدول شماره[3]فراوانی،میانگین و انحراف معیار آزمودنیها در مرحله پیشآزمون،مقیاس مسئولیتپذیری و سلامت روان [QHG] (به تصویر صفحه مراجعه شود)دادههای پیشآزمون دوم مقیاس مسئولیتپذیری و سلامت روان جدولشماره(3)نشان میدهد که در پیشآزمون دوم هر دو مقیاس در مقایسه باپیشآزمون اول در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تغییرات زیادی دیدهنمیشود.
بررسی دادههای مرحله پیشآزمون با استفاده از آزمون نتایج مربوط بهپیشآزمون مقیاس مسئولیتپذیری نشان میدهد که تفاوت معناداری بینمسئولیتپذیری گروه آزمایش و کنترل قبل از آموزش راهبردی ان.
جدول شماره[4]:آزمون t گروههای مستقل در پیشآزمون مقیاس سلامت روان (به تصویر صفحه مراجعه شود)در مورد پیشآزمون مقیاس سلامت روان نیز با توجه به نتایج آزمون t گروههای مستقل تفاوت معناداری بین میانگین گروههای آزمایش و کنترلمشاهدهنمیشود.
جدول شماره[5]:آزمون t گروههای مستقل در پیشآزمون مقیاس مسئولیتپذیری R-IPC (به تصویر صفحه مراجعه شود)در مورد پیشآزمون اول مقیاس مسئولیتپذیری (R-IPC) نیز با توجه بهنتایج آزمون t گروههای مستقل معناداری بین میانگین گروههای آزمایش وکنترل مشاهده نمیشود.
جدول شماره[7]:آزمون t گروههای مستقل و پسآزمون اول پرسشنامه سلامت روان [QHG] (به تصویر صفحه مراجعه شود)پسآزمون دوم مقیاس مسئولیتپذیری آزمون t نشان داد که پس ازگذشت 40 روز از آموزش،تفاوت معناداری بین میانگین گروههای آزمایش وکنترل مشاهده شده است.
جدول شماره[8]:آزمون t گروههای مستقل در پسآزمون دوم مسئولیتپذیری (به تصویر صفحه مراجعه شود)در پسآزمون دوم سلامت روان نیز آزمون t نشان داد که پس از گذشت40 روز از آموزش تفاوت معناداری بین میانگین گروههای آزمایش و کنترلمشاهده شده است."