چکیده:
ارزشیابی برنامه درسی بعنوان یک قلمرو مطالعاتی اصلی و مهم در زیر مجموعه حوزه برنامه درسی مطرح می باشد.علیرغم ایجاد رسمی قلمرو برنامه درسی در دهه 1920 اما ظهور ارزیابی برنامه درسی مربوط به چند دهه بعد می شود. اگر چه قبل از این زمان بصورت اولیه ارزشیابی ازبرنامه ها صورت می گرفت اما از نیمه قرن بیستم به بعد بود که این حوزه مطالعاتی بصورت خاص مورد توجه قرار گرفت.اکنون پس از گذشت چند دهه از ظهور این قلمرو مطالعاتی این حوزه دستخوش تغییراتی شده است.از سوی دیگر دوره ابتدایی با عنایت به ویژگی هایی که دارد رویکرد ارزشیابی برنامه درسی خاص خود را می طلبد.در این مقاله ضمن اشاره به مفهوم و تاریخچه ارزشیابی برنامه درسی سعی می گردد تغییر پارادایمی که در این قلمرو رخ داده است و ضرورت بکارگیری رویکرد سازنده گرا در ارزشیابی برنامه درسی دوره ابتدایی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"اطلاعات در زمینه ارتباط برنامههای جدید با نیازهای جامعه و Alkin Lewin A Lewy یادگیرنده، اهمیت علمی و اعتبار مواد مطالعه جدید و نتیجه واقعی بکار بردن مواد آموزشی که در واقع آن پاسخی برای سوالات ذیل بود: 1) آیا ارزشمند است که زمانی برای یادگیری مواد آموزشی که در این برنامه ارائه شده صرف گردد؟ 2) آیا مواد آموزشی تحولات اخیر و ایدههای معاصر غالب در حوزه هوش و رفتار علمی را منعکس میکند؟ 3) تحت سیستم حاکم از شرایط یاددهی-یادگیری میتوان برنامههای جدید را بطور موفقیتآمیز اجرا نمود؟ 4) آیا دانشآموزان به مهارتهای معین بعنوان نتیجه برنامه تسلط پیدا خواهند کرد؟ 5) آیا دانشآموزان نگرشها و ارزشهای مطلوب معین را کسب خواهند کرد؟ 6) آیا برنامه درسی جدید وسیله اقتصادی کسب اهداف مطلوب میباشد؟ به منظور پاسخگویی به سوالات فوق و از قبیل آن،کارکنان در حوزه ارزشیابی برنامه درسی مدلی سیستماتیک از عوامل درگیر تهیه نمودند و اصول و روشهایی برای تولید و خلاصه سازی دادهها پیشنهاد نمودند.
روش شناسی -بوسیله متخصصان از بالا به پایین کنترل می شود -شرایط کنترل شده فرایندی خطی و چرخشی -تاکید بر روشهای کمی -روش شناسی علمی -ارزشیابی به مثابه جعبه سیاه -مشارکتی،خود سازمان یافته، تکاملی توسط ارزیاب و ذی نفعان -محیط طبیعی -فرایند تعاملی و تکراری -تاکید یر روشهای کیفی -جستجوی برای الگوها ی پیچیده، -جعبه شفاف ارزشیابی ارزشیابان -پژوهشگر انفرادی و اقتدار انحصاری -ارزشیابی مشارکتی،ارزشیاب یکی از اعضا تیم با عنایت به مطالب فوق می توان اینگونه استنتاج نمود که در واقع ما شاهد یک تغییر پاردایمی در زمینه ارزشیابی برنامه درسی می باشیم حرکت از سوی رویکرد مبتنی بر اندازه گیری از منظر پوزنر یا ارزیابی علمی از منظر کرانباخ و رویکرد برنامه درسی بعنوان محصول ثابت از دیدگاه لوین بسوی رویکرد ارزشیابی تلفیقی،انسانی و برنامه درسی بعنوان فرایند در حال تکوین."