چکیده:
یادگیری انسان یکی از موضوعاتی است که در حوزه روانشناسی شناختی از جایگاه و الایی برخوردار میباشد.از ابتدای آغاز علم روانشناسی در سال 1878 تا کنون صاحبنظران مختلف روانشناسی با نگریستن از زوایای مختلف به رفتار انسان سعی کردهاند تا یادگیری را تبیین کنند.ظهور دیدگاههای رفتارگرایی کلاسیک و کنشگرا، یادگیری اجتماعی،گشتالت،شناختی،پردازش اطلاعات و...حاصل این امر میباشد.از جمله رویکردهای نوینی که در بحث یادگیری انسان بعنوان پارادایمی نوظهور مطرح میباشد.رویکرد ساخت و سازگرایی است که با الهام از کارهای پیاژه،دیویی، ویگوتسکی،برونر و...شکل گرفت. در این مقاله سعی میگردد با ارائه مفهوم،تاریخچه،انواع و مزایای ساخت و سازگرایی و کاربرد آن در آموزشوپرورش گامی در راستای آشناسازی خواننده با این رویکرد برداشته شود.
خلاصه ماشینی:
"ایده،محوری ساخت و سازگرایی این است که یادگیری انسان ساخته میشود و یادگیرندگان دانش جدید را براساس یادگیریهای قبلی میسازند این دیدگاه کاملا عکس دیدگاهی از یادگیری میباشد که به انتقال منفعلانه اطلاعات از فردی به فرد دیگر مینگرد(تومی4،6991).
jacobsen اصولی که دربردارنده معنای ساخت و سازگرایی میباشد ارائه نمودند،زیرا به زعم ایشان دیدگاه واحدی از ساخت و سازگرایی وجود ندارد و اکثرا صاحبنظران با اصول اساسی که توسط این نظریه حمایت میشود توافق دارند این اصول عبارتند از: 1-افراد درک آنچه را که مطالعه میکنند را به جای اینکه ثبت کنند میسازند.
رویکرد دیگر تعلیم و تربیت با دیدگاه ساخت و سازگرایی توسط ساندرز1 (2991)به نقل از کریوتر(7991)ارائه شده است که چهار مرحله دارد و بیشتر در آموزش علم استفاده میشود: مرحله اول سازماندهی آزمایشگاههای جستجوگری پژوهش میباشد.
نقش معلم در رویکرد ساخت و سازگرایی از آنجایی که انتقال معنا از قبیل مفهوم یا ساختارهای مفهومی از فردی به فرد دیگر از منظر ساخت و سازگرایی غیر ممکن میباشد لذا معلمی که هدف تغییر دادن چیزی در ذهندانش آموزرا دارد بایستی برخی از تصوراتی که در ذهن دانش آموزوجود دارد را بشناسد.
carbonell (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری چنانکه بحث شد ساخت و سازگرایی پارادایم نوینی در عرصه روان شناسی شناختی میباشد که مفهوم زیربنایی آن این است که دانش توسط فراگیر ساخته میشود و در واقع این یادگیرنده است که با عنایت به دانش و تجارب پیشین خود موقعیت جدید را تفسیر کرده و دانش خود را میسازد.
edu/constructivism/socilt/html -marsh,g(2001)."