چکیده:
هدف این پژوهش شناخت رابطه بین میزان خلاقیت معلمان درس علوم با حل مشکلات درسی دانشآموزان سال سوم راهنمایی شهر تهران بوده است.روش تحقیق در این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان و کلیه دانشآموزان پسر سوم راهنمایی شهر تهران بوده و از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شده است که تعداد نمونه دانشآموزان 275 نفر و تعداد نمونه معلمان 55 نفر میباشد. ابزار اندازهگیری شامل دو پرسشنامه:1- سنجش شخصیت خلاق برای تعیین میزان خلاقیت معلمان2- پرسشنامه حل مشکلات درسی دانشآموزان برای تعیین میزان حل مشکلات درسی دانشآموزان توسط معلمان درس علوم میباشد.پس از جمعآوری اطلاعات، با استفاده از برنامهSPSS برای بررسی رابطه بین متغیر ملاک و پیش بین از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که معلمان خلاق بهتر میتوانند مشکلات درسی دانشآموزان از جمله عدم انگیزه، عدم توجه، عدم مشارکت و عدم درک و فهم را حل کنند.
خلاصه ماشینی:
"جدول 4: ضریب همبستگی بین میزان خلاقیت معلمان درس علوم و فهمیدن مطالب درسی توسط دانشآموزان شاخص متغییر ضریب همبستگی احتمال تعداد خلاقیت و فهم 426/0 010/0 54 فرضیه پنجم تحقیق: بر اساس نتایج بدست آمده در جدول شماره 5، در سطح 010/= ≤ P ضریب همبستگی بدست آمده 59/0=r میباشد، که این ضریب بیانگر وجود رابطه معنادار بین خلاقیت معلمان درس علوم و مشارکت دادن دانشآموزان در فعالیتهای یادگیری میباشد.
جدول 5: ضریب همبستگی بین میزان خلاقیت معلمان درس علوم و مشارکت دادن دانشآموزان شاخص متغییر ضریب همبستگی احتمال تعداد خلاقیت و مشارکت 59/0 010/0 54 فرضیه اصلی تحقیق: بر اساس نتایج بدست آمده در جدول شماره 6، در سطح 010/= ≤ P ضریب همبستگی بدست آمده 514/0=r است یعنی این ضریب بیانگر وجود رابطه معنادار بین میزان خلاقیت معلمان درس علوم و حل مشکلات درسی دانشآموزان توسط معلمان میباشد.
نتایج تحقیقات تورنس نتایج فوق را تأیید میکند، تورنس میگوید که افراد خلاق راهحلهای بسیاری را برای حل مسائل ایجاد کرده و مورد بررسی قرار میدهند و بدین علت نه تنها احتمال حصول به راهحلهای بهتر و مناسبتری وجود خواهد داشت بلکه احتمال بیشتری نیز وجود دارد تا برای موفقیت در حل مسأله و مشکل موفق شوند (تورنس، 1372) 5ـ بین میزان خلاقیت معلمان درس علوم و مشارکت دادن دانشآموزان در فعالیتهای یادگیری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد."