چکیده:
هدف مقاله حاضر معرفی جامعهشناسی بازار بهعنوان شاخهای از جامعهشناسی به طور اعم و جامعهشناسی اقتصادی بهطور اخص است.نیل به این هدف مستلزم تلقی پدیده و مفهوم پیچیده بازار بهمثابه یک واقعیت و موضوع جامعهشناختی است.بنابراین در این مقاله نظری ابتدا رویکردهای اقتصادی و جامعهشناسی کلاسیک از بازار معرفی و نقد شده و سپس رویکردهای مدرن جامعهشناستی بازار ارائه میگردد.آنچه مسلم است این است که با توجه به ظهور انواع متنوعی از بازار و همچنین پیچیدگی خاص این مفهوم، قرن 12 شاهد چالشهای اساسی در حوزه مطالعاتی جامعهشناسی بازار خواهد بود.در قرن حاضر،بازار جزو موضوعاتی است که بر سر آن مرزبندیهای قراردادی و حوزهای رشتههای آکادمیک اعتبار خود را از دست داده است.برازندهترین مدلهای تبیینی از تحولات و واقعیتهای بازار آنهایی بودهاند که برمبنای تشریک مساعی محققان و دانشمندان در مطالعات بین رشتهای1تکوین یافتهاند.
خلاصه ماشینی:
"پدیده و مفهوم پیچیده بازار بهمثابه یک واقعیت و موضوع جامعهشناختی است.
در این مقاله نظری ابتدا رویکردهای اقتصادی و جامعهشناسی کلاسیک از بازار معرفی و
بنابراین،در این مقاله به بازار بهعنوان یک واقعیت اجتماعی و اقتصادی پیچیده4و به
میشود با لحاظ پیچیدگی مذکور،ابعاد اجتماعی و جامعهشناختی مفهوم بازار برجسته گردد.
Swedberg برای نیل به هدف مذکور و مسبوق به اینکه مفهوم بازار بیش از همه توسط اقتصاد-
جامعهشناختی کلاسیک و مدرن از بازار مورد بررسی قرار گرفته است.
کلی میتوان از این نظریهها استنباط کرد و آن اینکه بازار بهعنوان مکانیزم قیمت-
متأخر تلفیقی(اقتصادی و اجتماعی)پیرامون واقعیتهای بازار مثل نظریه کارلتون
درواقع واکنشی است برای مقابله با رویکردهای اقتصادی نئوکلاسیک از کارکردهای بازار
دورکیم نیز در بحث خودش پیرامون بازار و رفتارهای اقتصادی روی اینکه چطور
برای مثال،بحرانهای اقتصادی ممکن است بر لایههای بالاتر هرم اجتماعی تأثیر
تحلیل اجتماعی یا جامعهشناختی از مفهوم بازار توسط کارل پولانی2صورت گرفته است.
خود ادامه دهد مگر آنکه دارای اقتصاد باشد؛و هیچ اقتصادی نبوده است که توسط بازار
وی معتقد است برای اینکه بازار وجود داشته باشد،شما باید
وین بکر1نیز از لحاظ ساختاری-اجتماعی به پدیده بازار نگریسته است.
پاسخگویی به این سئوال میداند که:ساختار اجتماعی چگونه روی شیوه عمل بازار تأثیر
نظریه گرانووتر این است که روابط اجتماعی برای فرایندهای بازار خیلی اساسی هستند.
و برداشتی اقتصادی-اجتماعی از همان چیزی است که در جامعهشناسی با عنوان
وی معتقد است که این رویکرد برای همه رفتارهای انسانی قابل کاربرد بوده
نشاندادن این واقعیت است که چطور دولتها و بازارها به همدیگر متصلاند و چطور بازار"