خلاصه ماشینی:
"روشهای دمانی(آموزش مهارتهای مطالعه و شناخت درمانی)و مؤلفههای شخصیتی به عنوان متغیر مستقل و نمرات،اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی(معدل دروس)،بهعنوان متغیر وابسته به کار رفتند و نتایج تحلیل واریانس یکراهه و دوراهه بر تفاضل نمرات پیش آزمون-پسآزمون و پیشآزمون-پیگیری نشان داد،بین گروههای مورد تعقیبی توکی نشان داد اضطراب امتحان در گروههای شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه در مقایسه با گروه کنترل بهطور معنی داری کاهش یافته است.
این هفت عادت مخرب ناشی از کنترل بیرونی است که افراد میخواهند به دیگران تحمیل کنند(گلاسر،3003) هدف از پژوهش حاضر،بررسی میزان اثربخشی واقعیت دمرانی با تمرکز بر نظریه انتخاب بر عزتنفس و خودپندارهی دانشآموزان دختر سال دوم دبیرستان منطقه 16 آموزش و پرورش تهران است."