خلاصه ماشینی:
"اگر بپذیریم ارزشهای درونی شده در دورههای کودکی و نوجوانی زیرساخت فکری و نگرشی توسعهء فرهنگ را تشکیل میدهد باید قبول کنیم که نهادهای فرهنگی و آموزشی رسمی مانند آموزش و پرورش و دانشگاهها در تعلیم و تربیت و درونیسازی ارزشها نقش اول را میتوانند ایفا کنند.
تا حصول هندسهء فرهنگ با عطف به رسالت آموزش رسمی کشور مراحلی به شرح ذیل باید طی شود:1-تعیین مفروضات اساسی و زیربنایی یعنی مفروضات اساسی مربوط به ماهیت روابط انسانی،ماهیت جامعه،شرایط زمان و مکان مربوط به مسیر تکاملی فرد و جامعه،ضرورتها و نیازهای اجتماعی،موانع و آسیبهای رشد فرهنگی.
مثلا در آموزش و پرورش دبستان، راهنمایی و دبیرستان،3-تربیت نیروی انسانی ارزشگرا، یعنی نیرویی که در آن ارزشهای مطلوب جامعهء اسلامی درونی شده باشد و نسبت به تقویت و تحکیم ارزشها و فرهنگ دینی طرز تلقی مثبت را دارا باشد."