چکیده:
در این مقاله سعی شده است تا مفاهیم و اصطلاحات کلیدی از جمله مهندسی فرهنگی،مهندسی آموزشی و تکنولوژی رفتار توصیف و تبیین گردد و سپس رابطهها و فرایندهای موجود بین آنان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و مدلهایی برای این روابط ارائه شود.در این راستا و بنابر خاصیت علمی این تبیینها و تحلیلها،اظهار شده است که میتوان روابط موجود بین متغیرها یا پدیدههای مذکور را پیشبینی و آنها را کنترل کرد. در انتها و در رابطه با مطالب فوق وظایف و مسئولیتهای نهادهای ذیربط بازنگری و پیشنهادهایی جهت تقسیم کارها و مسئولیتها ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"مهندسی فرهنگی از نظر علوم رفتاری سوسن صابر عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد رودهن چکیده: در این مقاله سعی شده است تا مفاهیم و اصطلاحات کلیدی از جمله مهندسی فرهنگی،مهندسی آموزشی و تکنولوژی رفتار توصیف و تبیین گردد و سپس رابطهها و فرایندهای موجود بین آنان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و مدلهایی برای این روابط ارائه شود.
در این امر مهم،متخصصان دیگری از جمله متخصصان جامعهشناس،تاریخشناس،اقتصادشناس،روانشناس، قومشناس،باستانشناس،هنرشناس،قانونشناس،هم باید در کنار مهندسان فرهنگی باشند اما اساسیترین یاران و در واقع مجریان طرحها،متخصصان آموزش و پرورش هستند چون طبق چارچوب ذکر شده در مدل؛ برنامههای فرهنگی باید از طریق نظام آموزشی به افراد جامعه انتقال داده شود.
بنابراین لازم است همواره مهندسان فرهنگی، عوامل اجرایی آن یعنی آموزگاران مرتبا تحت کارآموزی قرار بگیرند،ضمن آنکه آموزگارانی که در حال پرورش هستند نیز با برنامههای جدید آشنا گردند، که این خود نیازمند طراحی خاص،هزینه زیاد،نیروی انسانی متخصص،و زمان کافی است و شاید تجربه چند نسل را لازم داشته باشد.
مسئولان و مجریان این نهاد باید از میان مهندسان فرهنگی و مهندسان آموزشی گزینش شوند و به دلیل ویژگیهای ذکر شده این نهاد، کار و مسئولیت آنان از نظر کمی و کیفی بسیار خطیرتر از هر نهاد دیگری است و بخصوص در مقایسه با نهاد آموزش و پرورش،نقش مضاعفی پیدا میکنند چون در جهت اهداف خود همزمان میتوانند هم بر آموزگاران،هم بر والدین و هم بر مخاطبین اصلی خود یعنی شاگردان اثرگذار باشند."