خلاصه ماشینی:
"در فصل دوم این بخش آرای سیاسی خواجهنظام الملک طوسی بر مبنای اثر مشهور وی،موسوم بهسیاستنامه ارائه شده است.
نویسنده درمقدمه بخش پنجم،در یک پاراگراف،به نظریه ولایتفقیه امام خمینی(ره)اشاره کرده و نگاه تفصیلی به آن ودیگر اندیشههای سیاسی مطرح شده در ایران پس ازمشروطه را از عهدۀ این کتاب خارج دانسته و به«درسهای مربوط به خود»ارجاع داده است.
دکتر قادری به دو پیش فرض اشاره کردهاست:یکی اینکه تفکرات سیاسی در عالم اسلامی«حاکم محور»است و دیگر اینکه منابع موثر بر تفکرسیاسی اسلامی چهار تا هستند:تعالیم اسلام،فلسفهیونانی،آداب ملکداری ایرانی و باورهای اعراب،معذلکوی از همان فصول اولیه به این بحث توجه وافری داردکه آیا اندیشههای سیاسی پس از«امر واقع»شکلگرفتهاند و یا قبل از آن؟و مثلا در باب اهل سنت بر اینعقیدهاند که عمدۀ نظریات سیاسی اهل سنت بر اساس«امر واقع»شکل گرفته است.
» این نظریه با مفروضات پیش گفته چگونه قابلجمع است؟مطلب مذکور اساسا ما را به یک منبع جدیددر اندیشه سیاسی اسلامی رهنمون میکند از منبعجدید،که میتوان گفت مهمترین منبع در حوزۀ اندیشهسیاسی اهل سنت است،به زبان فوکو میتوان تعبیر به«قدرت»و تأثیرات سرنوشت ساز آن بر حوزۀ«دانش»و«تولید علم»نمود.
4. اگر هدف تعیین شده برای این درس،بر اساسآنچه دکتر قادری در مقدمه کتاب آورده است،«آشناییدانشجویان و دانش پژوهان با تحولات،تفکراتسیاسی و نحوه اندیشه و تأمل متفکران سیاسی اسلام است.
با توجه به اینکه دکتر قادری اسم جلال الدیندوانی را که در سر فصل هم آمده،از لیست اندیشمندانمورد بحث حذف کرده است،این اقدام نشان میدهد کهایشان میتوانستند در این زمینه،حداقل بطور اختصاربه برخی از متفکران شعیی نظیر محقق کرکی،محققسبزواری،فیض کاشانی،نراقی،کاشف الغطاء،میرزایقمی و..."