خلاصه ماشینی:
"گلگشتی درتاریخحدیث (به تصویر صفحه مراجعه شود)تاریخ حدیثکاظم مدیر شانهچیسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه(سمت)چاپ اول،1377 تهران *مرتضی اخوان قرآن و سنت،از هم جدانا شدنیاند:قرآن،اصل وپایهی حدیث است و معیار شناخت صحت مضمون آن،و سنت،تبیین کنندۀ تبیان بودن قرآن؛قرآن را بدونسنت نتوان فهمید و سنت را بدون قرآن!این دو،همدوش،هماند؛هر دو ثقلاند،ولی یکی ثقل اکبر ودیگری ثقل اصغر:«...
مولف در بخشی از این فصل،بحث«صحتاحادیث کتب اربعه»را مطرح کردهاند و پس از نقل دلیلآنانی که تمام احادیث این چهار کتاب را صحیحدانستهاند،خود،در این باره چنین نوشتهاند: «نان چه یاد کردیم،خلاصۀ استدلالهایی استکه محدث نوری در خاتمۀ مستدرک الوسائلآورده است،به اضافۀ یکی دو استدلال که مابدان افزودیم،ولی تحقیق آن است که احادیثکافی و سایر کتب اربعه،با همۀ عظمتی که برایمولفین آن قائلیم و با اذعان به این که صاحبانکتب مزبور،نهایت سعی خویش را در جمعاحادیث مورد اعتماد و ترک احادیث ضعافمبذول داشتهاند،نمیتواند همه احادیثشانصحیح و عاری از قدح باشد،همانطور که صحت تمام احادیث صحاح شش گانۀ اهلسنت،با تمام جلالت مؤلفین آنها و مساعیآنان،محل بحث و تردید است.
چند حاشیه بر بعضی از مطالب مولف محترم میتوان حاشیهآورد که در این جا،چند نمونه از آنها،به ترتیبصفحات کتاب،ذکر میشود: 1-در صفحه یک آوردهاند:«پیغمبر عالیقدرمسلمین»؛این تعبیر،نادرست است؛زیرا،اگر منظور اینباشد که:«پیامبری که مربوط به مسلمانان است»،بایدگفت که حضرت رسول اکرم(ص)فرستاده بر جن و انساست،چه رسد به یک طایفه و گروه خاص از انسانها.
5-در صفحۀ بیست آوردهاند:«این روایت،حاکی از آن است که پیغمبر،ازکتابت حدیث نهی نفرموده؛زیرا،بعید استابوهریره،با نهی پیغمبر به این کار اقدام کردهباشد!» باید عرض کرد که نگارش حدیث در عصر پیامبر(ص)امری روشن و ثابت شده است و در جای خود،ناماصحابی که صاحب تألیف حدیثی-هر چند به صورتصحیفه و..."