خلاصه ماشینی:
تاریخچهء آموزش و پرورش تطبیقی گرچه از گسترش سریع آموزش و پرورش تطبیقی و آغاز تدریس آن در دانشگاههای اروپا و امریکا بیش از چند سال نمیگذرد،اما مطالعهء تعلیم و تربیت سایر کشورها و علاقه به دانستن نظام پرورشی و علم و حکمت ملل دیگر تاریخی بسیار کهن دارد.
کشورهایی چون فرانسه، انگلستان،ایتالیا،و امریکا به مطالعهء نظام تعلیم و تربیت جدید در پروس علاقهمند شدند و برای درک علل برتری نظامی و چگونگی سازمانهای تربیتی و روشهای آموزش و پرورش،کارشناسان علوم تربیتی خود را به این کشور اعزام کردند.
در کشور ژاپن تا قرن نوزدهم دستگاه تعلیم و تربیت و بهطور کلی فرهنگ ملت ژاپن،زیر نفوذ فلسفه،حکمت و نظام آموزش و پرورش چین قرار داشت.
در این قرن در ژاپن مهمترین اقدام در زمینهء آموزش و پرورش تطبیقی و استفاده از تعلیم و تربیت سایر ملل صورت گرفت.
یکی از عوامل مهمی که در گسترش روزافزون مطالعات تطبیقی بسیار مؤثر واقع شده و ملل گوناگون جهان را به شناسایی نظامهای تربیتی یکدیگر علاقهمند کرده است وقوع دو جنگ نه تنها سبب برخورد نظامی کشورها و ملتها شد، بلکه موجبات برخورد فرهنگی ملل مختلف را فراهم آورد.
مردم کشورهای در حال پیشرفت با هشیاری و بیداری میتوانند از تجربههای ملل پیشرفته در زمینهء تعلیم و تربیت و از طرحها و مطالعات یکدیگر به منظور افزایش سرعت گسترش سواد و تعمیم فرهنگ بین ملت خود استفاده کنند.
یکی از مهمترین علل پیشرفت تعلیم و تربیت مقایسهای در بیست سال اخیر و علاقهمند شدن دولتها و ملتها به نظام آموزش و پرورش سایر کشورهای جهان تأثیر گسترش تعلیم و تربیت در امر توسعهء اقتصادی بوده است.