خلاصه ماشینی:
"(راجرز:1731،صص 201-001) نظارت و ارزشیابی مشارکتی1 یکی از مؤثرترین روشهایی که کارآیی فعالیتهای آموزشی را بهبود میبخشد، ارزشیابی و نظارت است که جزئی از چرخه توسعه و فرآیندی میباشد که در یک نظام، امکان مشارکت مستمر بهرهبرداری روستایی را ارزشیابی و میزان آنها را ارزیابی میکند.
ارزیابی فرم نظرخواهی پیرامون ارزشیابی جدول شماره(2):جدول نظارت و ارزشیابی گروهها در هر مقطع (به تصویر صفحه مراجعه شود) و نظارت دورههای آموزشی فراگیران روستایی گروههای چهارگانه در چهار مرحله،پس از آزمونهای به عمل آمده تکمیل و با توجه به جدول شماره(2)،میانگین هر گروه مشخص و میانگین کل مقایسه شد.
گروه B که تحت آزمون مقدماتی و نهایی قرار گرفته،بالاترین میانگین را داراست که بیانکننده نقش آموزش بر مشارکت و ارزیابی مطمئن و پذیرفته شده است،زیرا با میانگین کل 63/5 اختلاف فاحش و با حد اکثر نمره مکتسبه همخوانی نزدیک دارد.
این پدیده زمانی حساستر میشود که دریابیم اختلاف در میزان مشارکت افراد در بین گروههای آموزشدیده B و A نسبت به گروههای شاهد D و C در سطح 99%معنیدار است، بهطوری که با قاطعیت میتوان نقش مرکزی آموزش را در تسری مردم به مشارکت در طرحهای منابع طبیعی(پارامترهای اقتصادی) عنوان نمود.
آموزش زمانی اهمیت نهایی خود را نمایان میکند که آموزش متوالی و در سطح بالا به دلیل افت آزمودنیها و رگرسیون آماری میل به سوی میانگین کل پیدا میکند و آموزش به سوی عمومیت ره میسپارد که میانگین دادهها متفاوت و بیانکننده اختلاف معنیدار به دلیل شرایط مکانی،زمانی مناسب،شرایط اقتصادی- اجتماعی مهیا(نتایج فراگیران 6 و 7)و آموزش مناسب،همگام و همسو با افزایش درآمد خانوار از اجرای طرحهای منابع طبیعی است."